Glimrende sko til vinterløping


Test av Innov-8 Oroc 340 GTX




Innov-8 er et ganske innovativt navn på løpesko. Men de forsvarer absolutt navnet sitt. For dette er gode løpesko! De mest kjente modellene er nok terrengskoene X-Talon 212 og den enda lettere X-Talon 190, som mange bruker sommerstid til terrengløp og motbakkeløp. Det er begge kjempegode og lette sko, av de letteste på markedet for terrengsko. Oroc 340 GTX er som navnet tilsier noe tyngre, og det skulle bare mangle, for dette er vintersko med 9 faste pigger og med goretexmateriale.


De er derfor også noe stivere enn sine to "lillebrødre" og gir ikke helt samme løpsfølelse. Skoen kan da også virke noe stiv i begynnelsen, men føles raskt bedre på foten. Dermed er også det negative sagt. For denne skoen er glimrende til vintertrening i terrenget, eller på snø- og isete veier. Piggene og det solide traktormønsteret i sålen gir godt feste som gjør at du føler deg ganske trygg selv på meget glatt og isete underlag. Og sammenligningen med lette terrengsko blir selvsagt ikke rettferdig. Sammenligner en derimot skoen med andre piggede vintersko, så er den meget bra!


Godt grep over snø, røtter og is.












Nå har jeg riktignok ikke de siste modellene til Icebug, men Innov-8 er langt bedre enn mine gamle røde Icebug. At Oroc 340 har goretex, gjør den også ganske vanntett og robust mot våt snø eller sølete føre.

Jeg har tidligere testet Salomon Speedcross. Det er favoritten i terrenget. Salomon har også en modell som heter Snowcross, som ligner mye på Speedcross, bare med pigger. Den er for øvrig omtalt i siste utgaven av Kondis, som kom i dag! Jeg har ikke den skoen selv, men det er trolig den som ligner mest på Oroc 340 GTX.

Så i skrivende stund er Innov-8 Oroc 340 GTX mine favotittsko til løping utendørs på skikkelig vinterføre, som vi har her på Østlandet nå om dagen. Jeg fikk for øvrig testet skoen på en ordentlig langtur med Jann Post på over 3 mil på selveste julaften, tidligere beskrevet i dette innlegget. Da løp vi tidvis i terrenget, men mest på snølagte gangveier. Jeg var en smule skeptisk på forhånd, men det var helt ubegrunnet. Ingen gnagsår eller andre problemer. Og på løpeturer i terrenget kommer skoene selvsagt enda mer til sin rett.


Isete elvefar er ingen hindring med pigger...

Som navnet tilsier ligger vekten på rundt 340 g. Det er ganske mye for sommerføre, men helt greit for piggede og varme vintersko. Mine veier noe mindre, 322 g. De er ganske store i størrelsen. Jeg bruker vanligvis størrelse 8,5 eller 41 1/3, men her er størrelse 8 eller 40 1/2 mer enn store nok til også å ha plass til et par tynne ullsokker.

Den største ulempen er kanskje tilgjengeligheten, skoene er ikke så lett å få tak i. Ikke mange butikker fører disse, merkelig nok, og jeg fant de verken i søk på Løplabbet eller Oslo Sportslager, ei heller i nettbutikken runningwarehouse.com, som ellers har bredt utvalg. Jeg kjøpte de på stand før Jessheim Vintermaraton. Det ble opplyst at prisen normalt var ca 1800 kr, men da solgte de den med betydelig rabatt, som det ofte gjøres i forbindelse med løp. Og ifølge selger og importør, så er dette favorittskoene til Ole Einar Bjørndalen til vinterløping.

Nå er de også blant mine favoritter. Skoene kan trygt anbefales!


Det er deilig å løpe ute i skogen om dagen!


Les også: Test av Salomon Speedcross i sølete terreng



4 kommentarer:

  1. Inov-8 har mye artig stæsj, og noe har havnet hos meg ;-) Kjøpte nærmest på et innfall Oroc 340 (forrige sesongs modell, uten GTX) på 50%-vårsalg hos wiggle.co.uk i fjor. Det var et innfall jeg ikke angret på - i vinter har skoene virkelig utvidet sesongen for kortere fjellturer på Vestlandet. Bruker dem gjerne sammen med Inov-8 Debrisgaiter (lette gamasjer) eller Debrisoc (kombinert sokk/gamasje) - da tåler jeg fint 10 cm snø også.
    Oroc 340 virker forresten også å være en mer solid konstruksjon enn noen av de lettere skoene til Inov-8 - noen av dem slites uhorvelig fort ut om de brukes i smårøft terreng...

    SvarSlett
  2. Takk for et meget nyttig innspill fra Anonym. Jeg er helt enig i at skoene har en solid konstruksjon og følgelig tåler litt røff bruk. Tipset om å kombinere med gamasjer er kjempegodt - det må jeg prøve selv!

    Og da fikk jo leserne også et tips om hvor skoene kan kjøpes. Jeg sjekket på www.wiggle.co.uk nå og fant modellen der til den nette sum av kr 957! Et varp - selv om det vel tilkommer noe frakt eller toll? Jeg har ikke erfaring selv med å bestille sko slik fra utlandet, men det har sikkert flere av leserne?

    SvarSlett
  3. Hei Frode og takk for nyttig test. Er selv blitt glad i Innov-8 og har X-Talon 212 og Roclite 312 GTX. Sistnevnte til vinterbruk, men denne modellen er uten pigg. Dessverre er Innov-8 lite tilgjengelig i Norge så bestilling fra utlandet er påkrevd. Du skriver at Oroc er store i størrelsen. Du har ikke tilfeldigvis hatt X-Talon 212 på foten, og kunne fortelle hvordan denne størrelsesmessig er i forhold til Oroc?

    Hilsen Olav

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Olav!
      Joda, jeg har et par nye Talon 212 klare til bruk. Mens jeg altså har str 40,5 / UK 7,0 på Oroc-skoene, har jeg str 41,5 / UK 7,5 på Talon 212. Jeg målte skoene mot hverandre nå og de ser nøyaktig like store ut, men altså i ulike skostørrelser fra samme merke! Dette har slått meg tidligere også, bl.a. med ulike NIKE-modeller. Et skonummer er ikke et skonummer... Helt unødvendig egentlig, men skoprodusentene legger tydeligvis inn noen "finter" for å "lure" sine egne kunder. :-) Hehe, det er selvsagt ikke hensikten, men jeg skulle likt å vite hvorfor det blir slik...

      Uansett, Innov-8 er kjempegode sko! Talon 212 er mine favoritter i terrenget for lette sko, mens jeg bruker Salomon Speedcross til trening og lengre turer. LYKKE TIL!

      Slett