Artig testløp på Bislett til godkjent

Lørdagens annonserte testløp på Bislett ble en suksess med hele 30 mann på startstreken. Lee Piercy, en britisk triatlet i verdensklasse vant greit, mens jeg klarte målet mitt om å karre meg under 40 blank. Karakter: Godkjent+.  NÅ MED OPPDATERT RESULTATLISTE

Etter mine to 10 km-tester på møllen i Studio Monsen på hhv 43- og 46-tallet (se forrige innlegg), regnet jeg med at det ville bli steinhardt å løpe ned mot 40 blank, for ikke å snakke om under 40. Men dette skulle jo bare være en tøff treningsøkt med litt sosialt påfyll. Jeg la dog litt mer i det sportslige enn sjåfør Steinar, som skulle løpe langtur og bare la inn en liten fartsøkning underveis når 10 km startet, etter at han allerede hadde løpt en time da startskuddet smalt.


Jeg hadde forresten fulgt Steinar i 15 runder og 43 minutters oppvarming, men tok meg tid til noen minutters forberedelse med trøyeskift og hilsing på flere kjente og ukjente. Morten, Kurth, Ole Kjell, Roar og primus motor Espen var selvsagt alle på plass. Det var også Rune, men dessverre bare som tilskuer, for i bag'en hans var treningstøy byttet ut med 12 uker gamle Nora. Rune ble derfor utnevnt til fotograf, et oppdrag han tok på strak arm. Men dessverre, nå finner jeg ikke igjen kameraet! Det er ikke Rune sin feil. Tror jeg må ha glemt det på benken i "skiftesonen" etter å ha foreviget vinneren og noen av løperne etterpå. Så hvis noen har funnet et gjenglemt Canon Ixus kompaktkamera, gi et ord! Jeg har imidlertid lånt noen bilder fra Espen sin blogg. Takk til deg og fotograf Gunnar for lånet!
Flere bilder kan ses på  mosjonisten.com. Takk også til Rune! Kanskje mine bilder dukker opp etter hvert...

KLAR TIL START: I samtale med Morten rett før start. 
Oppmøte var større enn forventet med hele 30 mann på startstreken.


Litt fra selve løpet: Jeg løp jevnt på feeling og passerte halvveis på 20,01. Omtrent på skjema, med andre ord og håpet om sub 40 steg noen hakk... Men jeg syntes det gikk litt for tungt utover i andre halvdel, og belaget meg på en tid rundt 41 minutter. Kanskje trodde jeg at det gikk saktere enn det faktisk gjorde etter at en "sprinter", som åpenbart irriterte seg grenseløst over at ikke hele feltet løp i bane to og tre, sånn at indre bane var fri for han hele tiden, løp forbi meg og utbrøt følgende; "Du trenger ikke å JOGGE i indre bane, altså!". Hehe, her løper vi det vi makter...Jeg måtte flire litt. Det hører også med til historien at jeg da løp i andre bane, så han passerte meg på innsiden slik han ønsket. Jeg prøvde jo å legge meg ut hver gang jeg hørte at noen kom susende, men løp jo ellers i indre bane som alle de andre. Det var jo tross alt et LØP. Litt synd at en skal lage problemer av sånt.


Om det var joggekommentaren som gjorde utslaget skal være usagt, men jeg klarte i hvert fall å justere farten litt, hjulpet av at jeg ble varvet av Øystein (i blått) og svenske Anders (i rødt), som ble nr 3 og 2 - og av Roar, som fulgte deretter. De jogget i hvert fall ikke! Når jeg også etter hvert fikk øye på ryggen til Ole Kjell, klarte jeg å justere farten nok til at vi passerte med to runder igjen på 35,50. Jeg måtte da  løpe på 2.05 i snitt på de to siste rundene, som er omtrent intervallfarten vår.. Den nest siste gikk på akkurat 2,05, men da jeg hørte pesingen til en kar i siste sving, slo spurtinstinktene mine inn for fullt. Dermed ble det 1.53 på sisterunden og 39,47 på egen klokke til uoffisiell 6.plass. Bra fornøyd med det, men jeg hadde tatt ut litt for mye til å følge Steinar på hans avsluttende runder i nedjoggingen etterpå. Han fortsatte nemlig som planlagt helt til 25 km var i boks. Men det ble da 21 km på meg også. Med innlagt testløp. Ikke så verst.



Dette var et meget hyggelig initiativ fra Espen og trivelig å hilse på nye folk. Som den suverene vinneren Lee Piercy, som viste seg å være en topptrimmet triatlet i verdensklasse! Han trener mest sykling og jeg mener han fortalte at persen på 10 km er 31.40, så veldig bra da å løpe testløpet inne på Bislett på 32.50. Han håpet å vinne VM i år, da snakket han nok om aldersklassen. Fra før har han nemlig gull i age group i ITU World Long Duathlon 2007. Lee har norsk kone og følgelig vært i Norge mange ganger før og bl.a. vunnet Oslo Triathlon i 2010 (bildet), etter å ha startet løpingen 3 minutter bak lederen etter uhell på syklingen. En trivelig og merittert mann, hvilket kan leses på hjemmesiden hans HER, der bildet er lånt fra.

Hans høygravide kone fulgte for øvrig løpet fra indre bane og jeg leser nå på bloggen til Espen at de under et døgn senere ble foreldre!! Utrolig! Det er nok adskillig gjevere enn seier i testløpet! Gratulerer med begge deler!


Hyggelig også å hilse på Øystein Rognes, en av mine til nå ukjente (for meg) lesere av bloggen, som nå ikke lenger er så ukjent :-) Også på løpebanen satte Øystein spor etter seg, med sterke 36,33 og 3.plass, kun et drøyt minutt bak persen. Og for Roar (37.39) var vel dette også tett opp mot pers. Så det var flere som presterte opp mot sitt beste, selv om dette som nevnt var et svært så uhøytidelig treningsløp.

Derfor foreligger ingen resultatliste. Jeg har imidlertid skrapt sammen en høyst uoffisiell liste, som nå er oppdatert etter diverse innspill. Takk for det. Ifølge Espen løp Maurits og Bergsvein på under 40, så da var det kanskje to som pustet meg i nakken før oppløpet? Tror ikke det var noen mellom meg og Morten, så jeg har gitt begge tider på 39,50-tallet. Lars inntar den gjeve 5.plassen på sterke 37,55, mens Claes erobrer 6.plassen. Dermed forskyves Morten til 7. og jeg til 8.plass, mens Espen, Kurth og Steinar faller fem plasser på listen...

Jeg har sikkert fortsatt uteglemt noen, så korreksjoner og kommentarer mottas fortsatt med takk, enten under reportasjen her på bloggen eller på SkriveBlokken.

UOFFISIELL RESULTATLISTE (Oppdatert):
1. Lee Piercy (UK), 32,50 
2. Anders (Sverige) 36,25
3. Øystein Rognes 36,33
4. Roar Tomter 37,39
5. Lars Flåøyen 37,55
6. Claes Holmberg 39,08
7. Morten Gammelsæter 39,31
8. Frode Monsen 39,47

9. Maurits 39,5x ?
10. Bergsvein 39,5x ?
11. Ole Kjell Langmyren 40,08

12. Morten Magelssen 40,17
13. Espen Ringom 41,19
14. Kurth Asle Magnussen 42,04
15. Steinar Lien 42,32

29. Bjørn Tore Bakken 53,54


WELL DONE: Slitne, men fornøyde mosjonister etter fullført treningsløp.


I dag blir det ny tur til Bislett for intervaller, med start kl 16. Det er bare å møte opp der for alle som har lyst! :-)

11 kommentarer:

  1. Hei! Takk for sist!
    Jeg er ikke helt sikker på tidene, men Claes løp ivertfall på ca 39ish. Morten M løp vel også på lav 40 hvis jeg ikke husker feil. De slo meg begge to ivertfall =)

    SvarSlett
  2. Maurtis og Bergsvein løp også under 40 tror jeg.
    De får eventuelt komme med tidene selv. Men de slo meg ivertfall =)

    SvarSlett
  3. Bjørn Tore Bakkentirsdag, januar 10, 2012

    Bra blogg!
    Godt å lese at Lee Piercy var i verdens-klasse. Han passerte meg (første gang) når jeg var ved sandkassa etter 1,5 runde!
    Jeg var sistemann i mål på 53:54. Jeg trøster meg med at jeg løp i bane 2 hele veien, og at det bare kan bli bedre ;)

    SvarSlett
  4. Takk for det, Bjørn Tore.
    Jo, Lee suste forbi meg diverse ganger også...man kan jo bli demotivert av slikt, men vi får heller finne motivasjon i å se de store gutta på nært hold :-)

    Espen og andre: jeg oppdaterer listen etter hvert og løpende. Mange her jeg ikke kjenner, så skriv gjerne fulle og riktige navn... :-)

    SvarSlett
  5. Fin rapport fra et flott lite arrangement. Påberoper meg gjerne den gjeve femteplassen med mine 37:55.

    Forsøkte først å henge på nr 2 og 3 (jeg er han i hvit trøye og grønne sko på bildet av disse), det viste seg å være litt for ambisiøst med tanke på januarformen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lars!
      Takk for innspill! Da er du inne på listen på den gjeve 5.plassen!! :-) Sterkt løpt med 37-tallet! Jeg trodde du var Morten G på det bildet, for dere hadde omtrent akkurat samme antrekk...

      Slett
  6. Hallå. Javisst kom jag in på en tid på 39:08. Nöjd med det och hoppas vi kan få till ngt liknande innan "utesäsongen" startar igen. Lycka till med träningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallå Claes! Grattis med kjempebra gjennomføring. Ja, det hadde vært artig med en tilsvarende test på senvinteren, så kunne vi sammenlignet tider og fremganger. Dette var jo også ganske internasjonalt, med i hvert fall to svensker og en brite på startstreken. Stå på med treningen du også!!

      Slett
  7. Da er resultatlisten oppdatert med 6 nye navn. Takk for innspill! Snart har vi hele listen komplett... :-)

    En STOR TAKK også til han eller henne som fant kameraet mitt etter testløpet og leverte det i vakten! Dermed har jeg også bildene som Rune tok - og ikke minst kameraet!! Flott at det finnes ærlige mennesker! Ha en fin dag folkens!

    SvarSlett
  8. Morten M løp på 40,17 har han oppgitt på jogg.se.

    Bra at kameraet dukket opp igjen !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Gunnar! Da har Morten Magelssen fått riktig tid også. Ja, det er godt å ha kameraet intakt! :-)

      Slett