Sesonginnspurt med munter kondisduell

Hva gjør du når selveste Kondis-presidenten utfordrer til duell. Du tar opp hansken. Du har ikke noe valg. Hytteplanmila har fått et artig vorspiel allerede.


Det var etter Nøklevann Rundt at den alltid blide og offensive Kondis-presidenten Tim Bennett (det er bare å se på bildet) først uttalte stor forundring over at jeg hadde gått i flere motbakker. Tim jaget like bak meg, men klarte ikke å innnhente meg, til tross for mine gåstrekk. Så det siste Tim sa før vi dro hver til vårt, var:
"På Hytteplanmila skal jeg ta revansj!" 

"Ja, greit", se jeg, "vet ikke om du får revansje, men du skal i hvertfall få sjansen..." Store i kjeften begge to...

Jeg omtalte dette i bloggreportasjen min, og litt senere la Tim ut følgende lenke på facebook, som etter kort tid fikk 15 kommentarer;


"Ok, da er det 8 dager til neste løp - Hytteplanmila. Og jeg skjønner at jeg ved å utfordre Frode Monsen har vært litt stor i kjeften. Guttungen (takk, Tim!) løp jo fort der i fjor... Godt det ennå er 1 uke igjen... Men Frode - tren så mye du bare kan.....

Og på SkriveBlokken min, som jeg tror jeg heretter vil kalle TreningsBlokken (kjært barn har mange navn), har det vært svært livlig aktivitet de siste ukene. Tim og flere har kastet seg inn i debatten både om forberedelsene til Hytteplanmila og om generell treningsfilosofi, og nå er det vintertreningen og neste års maratonløp som planlegges. Det ser ut til å gå i retning av Rotterdam. Dette og mere til kan du lese HER. Kast deg gjerne inn i debatten selv også. Alle er velkommen til å skrive noen ord.

Høstens maraton ser derimot ut til å glippe. Men kanskje er det like greit. Etter maratonpers i vår og debut på 6-timers i sommer er det trolig bedre for en halvgammel skrott å heller rette blikket fremover mot nye maratonløp til neste år.


Men før sesongen 2011 er over gjenstår altså Hytteplanmila, og kanskje "nogen attåt".
Joda Tim, jeg har trent bra. Foruten en 24 km langtur der jeg passerte Tussetjern (bildet), har jeg etter råd fra Trond Inge kjørt et par raske kortintervaller, for å prøve å trene litt hurtighet. Først løp jeg 15x300m på Sofiemyrbanen på lørdag og slet med støle legger i mange dager etterpå! Så dette var tydeligvis påkrevd. I går fulgte jeg opp med 16 raske og enda kortere drag på 30-40 sekunder i praktfullt høstvær ved Hvervenbukta. Litt pussig, for jeg ser nå at jeg løp skumringsintervaller samme sted som siste oppkjøring til Hytteplanmila i fjor også. (Se flere og enda flottere bilder ved å klikke på linken). Tror faktisk kke jeg har trent ved Hvervenbukta siden...

Skogssti ved Hvervenbukta

Vakkert ved Hvervenbukta i går

Men en svale, eller to hurtighetsøkter, gjør ingen sommer... Så vi får se hvor langt det rekker. I fjor løp jeg på 37,33 men ble bare nr 13 i klassen. Mange løper fort i Hytteplanmila. I 2009 løp jeg ikke Hytteplanmila  pga Amsterdam Marathon, mens jeg i 2008 løp på 37,57. Løypepersen er fra debuten i 2007 på 36,59. Målet på lørdag er på ny å se 37-tallet, og da er veien kort til årsbeste fra Sentrumsløpet med 37.42.

Spennende blir det også å følge Vidar sitt aldri så lille "come-back" etter langvarige skadeplager, samt å se hva Carl Fredrik klarer i en av sine sjeldne løpekonkurranser (hvis vi ser bort fra diverse lange terrengløp, da :-) etter to ukers tøff høydetrening i Ramsau, - og ellers se hva kjente og ukjente presterer på Ringerike. Og knuser Trond Inge de fleste i den innlagte bakkespurten i år også?

Som en liten apetitvekker kan du her gjenoppfriske fjorårets flotte atmosfære og dueller i Hytteplanmila. :-)

Jeg grugleder meg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar