Sesongdebut i terreng og på bane

Etter sesongåpningen forrige helg, har jeg siste uken løpt årets første turer både i terrenget og på tartandekket. Og i shorts. Helt herlig! For nå er det virkelig vår, for ikke å si sommer, med temperaturer opp mot 20 grader, og masse sol!

Før torsdag hadde løpingen foregått på grus og asfalt, men da inviterte Hagen senior på terrengtrening over Grønliåsen, langs Oldtidsveien og i lysløypen Prinsdal-Bjørndal. Selv om jeg egentlig var ferdigtrenet, med både en liten løpetur med Mira og en liten tempoøkt på spinningsykkelen på formiddagen, var jeg ikke vanskelig å overtale. Og forholdene var langt bedre enn jeg tridde. Med unntak av et par små steder der en og annen snøflekk fortsatt lå gjenstridig og kjempet mot overmakten, var det overraskende bart, og ikke minst tørt, i terrenget. Vi løp og skravlet og halvannen time fløy avgårde.

Carl Fredrik i lysløypen på et av stedene der det fortsatt lå snø.
Vi tok skiløypen fra Grytetjern (bilde til høyre)
og over Elgbroen til Stallerud.






Fredag morgen var det Hagen junior som var hyggelig treningsselskap. Nok en gang bar det ut på myke skogsstier, denne gang litt mer i "villmarken", i skiløypen til Stallerud og over Oksrud. Litt fuktigere og litt mer gjørmete noen steder, men ikke verre enn at jeg var knusktørr på beina etterpå, i mine Salomon SpeedCross. Jeg har skrytt av de tidligere, men en god ting kan vel ikke sies for ofte. Med godt grep, veldig behagelige på foten og goretex som holder vann og søle ute, så er det en fornøyelse å løpe selv i litt utfordrende terreng.

















Lørdag troppet Steinar opp i Harald Hårfagresvei, med sykkel. Men det var Sofiemyrbanen som skulle sesonginnvies med årets første uteintervaller.




Det ble Nike Lunaracer på begge to, her med 3 årganger på ett brett... :-)
Steinar med sine siste forberedelser nedenfor.




Vi løp 6 tusinger i progressivt tempo, helt etter boka. Serien min var 3,46 - 3,43 - 3,37 - 3,36 - 3,33 og siste på 3,30. Synes jeg løp fort på sisteøkten og var litt skuffet over ikke å være under 3,30, men det var uansett en veldig fin kvalitetsøkt.

Og så er det er så utrolig mye hyggeligere å løpe intervaller sammen med andre. Så takk for drahjelpen, Steinar.

Vi tok oss også tid til litt solslikking og tørsteslukking på terrassen etterpå. For som sagt innledningsvis, nå er det (nesten) sommer!



Søndag var jeg sliten igjen og hadde egentlig bestemt meg for hviledag. Middelaldrende folk må jo ikke overdrive treningen og trenger mer hvile og lenger restitusjonstid, sies det.. Men da Harald ville ha selskap på det han presiserte skulle være en rooolig tur, så var det akkurat det pushet jeg trengte, og vips, så ble det en fin treningstur denne dagen også, på grus og asfalt over Myrvolltoppen, med flott avstikker gjennom skogen på myke stier over Kantoråsen. Lenge siden jeg har løpt der.

Ja, det er jammen bra at man har mange gode løpevenner som kan dra en ut på tur!!!


I kveld ble det en halvlang tur på 14 km i brukbart tempo i shorts, før vi setter kursen for påskefjellet på Sjusjøen i morgen. Nå skal skisesongen endelig avsluttes.



JEG ØNSKER ALLE LESERE
EN RIKTIG GOD PÅSKE !!

1 kommentar: