Stemningsrapport fra Birken

Birkebeinerrennet er så mangt. Det er langt mer enn et skirenn. Mye styr, planlegging, krevende logistikk, masse usikkerhet, mye reising og lite søvn er noe av det som følger med. Av den grunn har jeg droppet rennet i mange år. Men det er også spenning, krevende fysiske og mentale utfordringer, en fantastisk naturopplevelse og ikke minst sosialt samvær med likesinnede. Alt dette har sin sjarm og jeg har fått et helt annet forhold til rennet etter mitt come-back i helgen. Det skyldtes ikke bare det vellykkede sportslige resultatet for min egen del. Her er noen smakebiter av stemningen rundt dette rennet, som er sesongens høydepunkt for tusenvis av skimosjonister hvert eneste år. Birkebeinerrennet er både på godt og vondt.

På Rena fredag kveld


Sponsortelt og messeområde var svært synlig i Rena sentrum.

Det var lang kø for å komme inn og hente startnummeret fredag kveld!...

Pastamiddag og oppladning med Haavard Nordgaard og Kjetil Kveli. Nesten akkurat som forrige gang for 10 år siden. En veldig hyggelig kveld med litt mimring og litt oppdatering av ymse slag. Etterpå var det å krype i soveposen på en madrass på gulvet i en sovesal i kjelleren på Trudvang Hotell. Det lå i hvert fall veldig sentralt, og de 600 kronene jeg betalte for madrassen inkluderte også god frokost, med både havregrøt, grovt brød og egg på menyen.

Lørdag morgen, på vei til start

Spent og litt nervøs stemning i skyttelbussene, som gikk kontinuerlig de få kilometerene fra Rena sentrum til startområdet.

I startområdet
Lettere kaos i startområdet, men lange dokøer og de siste forberedelser, mens tv-helikopteret (oppe til høyre) sveiper over området. 

Smøreråd fra Swix hører med. Jeg hadde smurt skiene allerede før jeg dro hjemmefra, mens andre ventet til det siste. Smøreforholdene var ganske enkle denne gangen. Jeg kan i hvert fall konstatere at jeg smurte nøyaktig som Thomas Alsgård, i hvert fall når det gjaldt festesmurning, med flere lag med blått (VR40), et tynt lag med violett VR45 på midten, og igjen et lag med blått på toppen. Glidingen til Alsgård var nok litt mer avansert enn mitt ene lag med LF6 som jeg smeltet inn to ganger, men skiene var veldig gode.   

 Starten går
Klokka er 08.00. Eliten starter.

Kl 08.05 starter pulje 1 med Harald & co. Dette er eliten av mosjonister. 

Det er alltid hard kamp om startposisjonene, og ikke alle er like hensynsfulle i sin iver etter å få best mulig posisjon og komme best mulig ut fra start, som Harald beskriver i kommentarene til rennreferatet.


Så er pulje 1 også i gang...

...og her er vel årsaken til at det er kamp om plassene. Det blir litt Vasalopptendenser i det startfeltet snevrer inn i enden av Tingstadjordet...


I målområdet

Hvilken flott dag det var over fjellet, med masse tilskuere som skapte liv og røre langs løypen og i målområdet. Her er mange forhåpentligvis glade løpere i mål på Birkebeiner skistadion på Lillehammer.


Gaute Løge Pedersen er akkurat i kommet i mål for 14. gang på 3.53,56 og 448. plass i M45. Gratulerer med ditt andre merke! Gaute lå 3.42 foran meg allerede ved Skramstad, var 6 1/2 minutt foran ved Kvarstadsetra, men i mål hadde jeg kappet innpå 4 av minuttene og var 2 1/2 minutt bak. Gaute hadde tydeligvis tatt ut alt, for han hadde ikke krefter til en prat i målområdet, men måtte rett ut for å få næring. Synd for meg - og bra for Gaute - at ikke Birken var litt lengre... Men vent til neste år, Gaute, da.... :-)


Flagg og fargerikt på den gamle OL-arenaen fra 1994.


After-ski med påfylling av tomme energilagre
Forpleiningen etter rennet var upåklagelig. Her kan en birkebeiner fylle på med restitusjonsdrikken YT.

Den buljongen er min. Og den smakte godt! Tusen takk!

AXA havregrøt, men litt tørt kanskje uten utblanding i vann...

I tillegg var det suppe med brød, saft, chips. Og masse epler!

Merketidene studeres med spenning av mange! Tidene i år var vesentlig dårligere enn i fjor. Selv om føret var godt og sporene bra, var det litt jobbeføre og også en del fokksnø over Dølfjellet og Raudfjellet.


På Lillehammer og i Håkons Hall

Logistikken er et kapittel for seg. Her fra felt bagasjeutlevering etter at alt er fraktet fra Rena til Lillehammer.

Yrende liv i  Håkons Hall, med storskjerm, messe, mat og drikke, diplomer og premieutdeling.


Alle vil gjerne ha utskrevet diplom med mellomtider og sammenligning med merketidene. Noen "heldige" får også premier.


 
Og så var det premieutdelingen fra egen scene der det også var underholdning. VM i Holmenkollen gikk i vasken for Odd-Bjørn Hjemeseth, men her får han et ørlite plaster på såret på toppen av pallen som suveren vinner av klasse M40-44 med 2.44,46, foran Henning Røberg og Martin Ree, som begge såvidt snek seg under 3 timer.


På'an igjen til neste år?

Birkebeinerrennet 2011 er historie, men det ga absolutt mersmak. Faktisk mer enn jeg hadde trodd, så jeg utelukker slett ikke at jeg står på startstreken igjen i 2012, og forhåpentligvis også kan avbildes i målområdet etter å ha fullført mitt fjerde renn... 
Så kanskje vi ses til neste år!


For live stemningsrapport fra rennet, bl.a med filmkamera fra tidenes mestvinnende birkebeiner, Erling Jevne, se video fra VGTV.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med vel overstått. Birken, et halvt hundre år, fine reportasjer m.v

    SvarSlett
  2. Hei Sten!
    Det var hyggelig med et lite livstegn fra deg!
    Takk for gratulasjonene. Har etterlyst deg litt via Chris og rapportene derfra sier at du er i kanonform før Boston Marathon 18.april! Håper det er riktig, at du har fått forberedt deg godt og at du får full klaff i år!!! Krysser fingre for at ingen askeskyer eller annet grums kommer i veien denne gangen.

    Se også SkriveBlokken og skriv gjerne noen ord der av og til om dine egne aktiviteter og planer.

    Lykke til med de siste forberedelsene til Boston og med sesongen, Sten!

    SvarSlett