Fine skiturer toppet rekorduke

I dag er det nesten påskestemning på Sofiemyr. Mens sol, mildvær og plussgrader angriper skiløypene, kan jeg oppsummere uken som gikk. Den ble variert og fin, og 13 1/2 time trening er trolig rekord. Herlig!


Høydepunktet var nok torsdagens langtur på drøye 4 mil i Sørmarka med Carl Fredrik, som hadde vært syk et par dager og skulle ha en rolig treningstur. Da passet det meg utmerket å slå følge.

Her er Carl Fredrik på første drikkestasjon ved Sterkerud. Forholdene var gode, med minus 6-7 grader og typisk blåføre.









Det ble en kjempetur i omtrent samme trasé som jeg gikk 6. mars i fjor og som jeg da omtalte som en av mine flotteste turer i Sørmarka. Og denne gangen fant vi også den manglende forbindelsen mellom Smerta og Bjerkebekk og videre inn i Skimarka, som jeg ikke fant i fjor.

Problemet nå var at mørket kom raskt på oss, og turen hjem ble noe lenger enn vi hadde trodd. I det kuperte terrenget tilbake mot Karlsrud hadde jeg nok med å holde ryggen til CF og håpet at jeg ikke skulle gå tom. Stor var overraskelsen da Carl Fredrik like etterpå sa at det var han som var i ferd med å gå tom. Det skyldes nok ene og alene at han har hatt et par dager med influensa og lite næringsinntak, og at han ikke hadde med annen næring enn drikke. Så restene mine med en blanding av nøtter, tørkede jordbær, marsjipan og energisjokolade ble broderlig fordelt. Det kom godt med og reddet oss kanskje begge to. Vi kviknet i hvert fall til og koste oss den siste milen som gjenstod. Da vi nådde Bukkestitjern og det enda ikke var helt mørkt, var vi også reddet fra mørket. Herfra og hjem kan vi gå nesten i blinde.

Tilbake på Fløisbonnjordet kunne vi klokke oss inn på drøye 4 mil, etter 3 timer og 40 minutter, inkludert småstoppene våre underveis.

Denne gangen fant vi den "manglende" forbindelsen fra Skeidarkollen og Smerta og videre til Ski, via Bjerkebekk, som jeg etterlyste i fjor. Her har vi ny drikke- og matstasjon ved Smerta golfbane etter snaue 18 km.


Jeg kunne dessuten fornøyd konstatere at jeg hadde gjennomført en halvmaraton og en full maraton på to dager - dog med ski på beina, etter en flott økt på golfbanen dagen før.

Skiuken ble komplettert på lørdag, da jeg igjen begav meg i retning Sterkerud og Karlsrud, der jeg traff på Hagen senior. Vi satte kursen hjemover sammen, i fotsporene som junior og jeg gikk to dager tidligere. Men denne gangen tok vi den nye veien fra Kloppa og tilbake til Tårnåsen. Joda, den nye traséen er virkelig blitt veldig bra.

Takk for fine turer både til Hagen senior og junior.

Fredag var jeg sliten etter langturen dagen før, og synes da det var en glimrende idé å restituere seg med en time svømming og badstu i Sofiemyrhallen. Det var deilig og gjorde godt for en sliten kropp. Det ble også et hyggelig gjensyn fra onsdagens prisutdeling med triatlon-Erik fra Team Nakamura. Jeg var godt fornøyd med å tilbakelegge 2000 meter, mens jeg drømte om å kunne gli gjennom vannet like elegant som Erik gjorde i banen ved siden av meg. Her må det øving til!

Uken ble for øvrig innledet med en rolig løpetur, og jeg hadde også to turer til Elixia med styrke og spinning på programmet. I sum altså 13 1/2 timer med trening etter 13 timer i uke 1. Så langt i 2011 har jeg kun hatt en hviledag, ellers har jeg trent hver dag.

En god og variert start på det nye året!

1 kommentar:

  1. Mine treninger så langt i 2011, for spesielt interesserte;

    UKE 2 (10. - 16.jan):

    Mandag: 1 time / 10 km rolig løping
    Tirsdag: 1 t styrke + 1 t spinning
    Onsdag: 1t30min langrenn, 22 km
    Torsdag: 3t40min langrenn, 40 km
    Fredag: 1 time svømming
    Lørdag: 2t25min langrenn, 25 km
    Søndag: 1 t styrke + 1 t spinning

    UKE 1 (3. - 9.jan):
    Mandag: 1t10min rolig løping, 10,5km
    Tirsdag: 1t styrke + 1t10min spinning
    Onsdag: 50min spinning + 50 min løp mølle
    Torsdag: Hvile
    Fredag: 3t30min langrenn Sjusjøen, 35 km
    Lørdag: 3 t langrenn, 24 km
    Søndag: 1 t 30 min langrenn, 12 km

    Lørdag 1.jan: 2 t langrenn, 20 km
    Søndag 2.jan: 1t40min langrenn, 15 km

    SvarSlett