Ringen vant og ringen er sluttet



Mens Harald vant og er i god rute til Firensze maraton om 14 dager, så er ringen snart sluttet for mitt vedkommende for løpesesongen 2010. Lørdag stilte jeg til start i det andre løpet i Vinterkarusellen på Romerike på Sørum,  i akkurat samme løypen som i første løp i Stomperudkarusellen i april.

Jeg hadde håpet å kunne matche tiden fra den gang på 17,53 i den kontrollmålte 5 kilometeren, (selv om Steinar påstår at den blir noen meter kortere for hvert år...) men det var FØR snøfallet og vinteren satte inn for et par dager siden. Jeg var selvsagt sjanseløs på slike tider på dagens føre.



Steinar og Kurth inspiserer løypen. Hyggelig å se Kurth'ern tilbake, etter litt nyresteinsproblemer i høst. Her er de i den eneste nedoverbakken, og et av svært få strekk som var tilnærmet bart.





Sjanseløs var imidlertid ikke Harald, som snudde ryggen til fotografen, Steinar og alle andre konkurrenter og likegodt vant hele løpet foran ungutta og lokale håp. 17,03 lar seg høre på det vanskelige føret. Sterkt Harald! Jeg hadde bare øyekontakt med deg på den første kilometeren, da lå du langt bak en hardtåpnende unggutt, men her gjelder det å løpe jevnt og disiplinert og holde helt inn. Det gjorde du til gagns.



Selv slet jeg med både underlag (var neppe alene om det) og dagsform. Synes ikke det "bet" skikkelig, og måtte se både Steinar og Svein og en haug med andre mosjonister klart foran meg ut fra start, Mens Svein bare økte, innhentet jeg Steinar i den eneste nedoverbakken i løpet, etter en drøy kilometer, men ble fraløpt igjen i den påfølgende og eneste motebakken. Først etter 3 kilometer var jeg igjen om kapp med unge Lien, og klarte å mobilisere til en bra avslutning på flatstrekket på de siste to kilometrene. Jeg valgte å løpe i løssnøen der feste var best og måtte løpe med kortere steg enn normalt, men avanserte forbi en liten klynge med løpere og må være bra fornøyd med siste del av løpet. Men sett under ett gir jeg meg selv kun middels karakter med 19,02 og 2. plass i klasse M50-54 !!


Ikke tøff nok fra start, dårlig valg som kastet løspiggene som jeg testet på oppvarmingen og en kropp som ikke helt hadde dagen. Men veldig hyggelig tur likevel, med dobbel porsjon med varme vafler og kaffe etterpå og hyggelig prat tur/retur Sørum med Harald, Svein og Steinar.



Jeg holder fortsatt Steinar bak meg (19,44), men Svein (t.h. på bildet nedenfor) har begynt å tillegge seg uvaner. De to siste løpene har han slått meg klart. Hmmm....liker ikke helt den utviklingen... Svein løp på 18,41 og ble nr 3 i M45, bak Harald og Oddbjørn, som imponerte med 18,30 med krykkene sine! Kurth kom for øvrig på plassen bak meg i M50, med 19,53.



Uansett, folk for si hva de vil, men det var absolutt verdt å bruke lørdagen til å løpe fem kilometer på slapsete og snødekt underlag sammen med likesinnede og hyggelige gærninger. Her representert ved et ikke ukjent eksemplar av arten, selveste Mr. kondis.no, Heming Leira, som igjen dukket opp på et løp ikke bare for å ta bilder, men også for å LØPE selv. Fortsett med det, Heming! Du var kun drøye 3 minutter bak meg, med ditt relativt spinkle treningsgrunnlag... Neste år?...



Resultater og film fra Sørum.

Totalt 155 deltagere.

6 kommentarer:

  1. Harald ! Gratulerer med en overbevisende seier og sterk prestasjon på Sørum. 17.03 på glatt underlag er megabra og viser at treningsopplegget ditt er optimalt :-)
    Resten av gutta har heller ingen grunn til å være (m)isfornøyde...;-)

    Jeg regner med å stille neste helg på Jessheim. Helsa får bestemme hvor langt det blir, men 42 km er uansett utelukket.
    Jeg er litt slapp i treningsarbeidet om dagen og lengste tur denne uka var på lusne 21,5 km. Men jeg skylder på kneet. Nå er det mandag og nye, blanke dager ligger foran oss.

    SvarSlett
  2. 21,5 km betrakter nå jeg som en skikkelig langtur da, Vidar! Du kliner sikkert til på Jessheim i kjent stil! Jeg stiller kun hvis føreforhold og kropp er sånn noenlunde intakt. I dag ble det langtur på 14,3 km på lett snødekt og deilig underlag i lysløypen og på golfbanen. Lett og fin i beina, men skikkelig sliten etterpå...

    SvarSlett
  3. Den var fin Vidar. Ingen grunn til å være (M)isfornøyde. Dere må stille til start på Jessheim. Vinterføre eller ikke. Og det gjelder deg også Frode! Tror Dennis stiller! Skulle gjerne vært med men lader isteden batteriene i Spania. Litt rødvin på terrassen og et par fine løpeturer på stranda i Marbella lar seg vel høre. Reiser torsdag og kommer hjem søndag. Feirer svigerfars 90 årsdag og det er vår presang til dem. Tror han får det han ønsker seg. Dennis og jeg kjører vår siste langtur. som ligger på rundt 2 timer+ onsdag i 17 tiden hos han, muligens litt før. Send melding iløpet av tirsdag. hvis interesse så kan vi kjøre sammen.

    SvarSlett
  4. Harald, jeg satser på å bli med Dennis og deg på langturen i morgen. I dag feirer jeg Steinars bursdag (GRATULERER MED DAGEN!) med en tur på jobben og langintervaller på Bislett i firetiden, tenker jeg. Bare hyggelig med selskap!

    Ha en fin treningsdag og en fin bursdag til Steinar Knekken Lien (ref FB), fra Frode.

    Bursdagsgaven til Steinar og alle som er glade i løping må jo være nyheten om at KONG HAILE ikke legger opp likevel! Ringen var ikke sluttet!
    Lenge leve Kongen!

    SvarSlett
  5. Ingen langtur så langt i denne uka, men to x 15 km og en 17 km. Gårsdagens 15 km ble vinterens førte på tredemølle. I pausen mellom kjøring av håndballbarn stakk jeg innom Puls Fitness på Langhus for en prøvetime. Helt ok sted og med fire tecnogym møller. Åpnet på 4,20 fart og løp progressivt resten av økta. Greit med litt avveksling fra vintermørket. Vurderer E-hallen i dag. Noen andre som skal dit ? Da blir det halvmaraton på Jessheim på søndag og målet er å løpe fortere enn på Lørenskog. Ok værvarsel, men håper de har salta/strødd løypa :-)

    SvarSlett
  6. Jeg løp intervaller på tirsdag, Vidar (se nytt blogginnlegg), så jeg står over i dag. Tvilsomt om jeg løper på Jessheim, men vurderer Bergen helgen etter...

    SvarSlett