Maratontrening

Jeg har meldt meg på Oslo maraton, full distanse. Så nå er det tid for langturer. Det ble 30 km i går. Og nye muligheter fremover. Harald og Dennis kjører ukentlige langturer frem mot Firenze maraton 28.november. Se eget innlegg fra Harald. Går alt etter planen stiller jeg der også.


Hanne har meldt seg på både Birkebeinerløpet og Oslo maraton og kjører samme opplegg som i fjor (bildet), da hun sogar debuterte på maraton en uke etter Birken. Det er tøft, men hun har tydeligvis ikke tatt skrekken. Da kan jo ikke jeg være stort dårligere. Skjønt, jeg er jo det, i og med at jeg dropper Birkebeinerløpet. Alle nedoverbakkene tar for mye på beina. I stedet løper jeg trolig NM terreng 10 km på Lillehammer samme dag. Og altså OM uken etterpå.



Gårsdagens langtur gikk fra Ski sentrum, langs Grøstadveien forbi Smerta golfbane, gjennom vakkert jordbrukslandskap (bildet) mot Midtsjøen og en runde inn i Eikjol, med retur samme vei. Jeg brukte det gamle opplegget til Jan Hoel, å løpe i 1 time og 15 minutter før jeg snudde, for så å løpe litt fortere på returen. Beina holdt overraskende bra, kun de siste 20 minuttene kjentes tunge. Veldig oppløftende og lettere enn jeg hadde fryktet, så da er vel ikke grunnlaget så verst, selv om jeg gjerne skulle hatt noen flere lange langturer i beina. 

Lørdag ble det 14 km i Nøstvedtmarka, der jeg halvveis traff på Jan Billy og fikk hyggelig selskap på returen.

Det var deilig å løpe i shorts og t-skjorte i det sommerlige været, synes nå jeg. Jan Billy derimot hadde kledt seg som om det var full vinter :-) En fin tur ble det uansett for oss begge. Jan Billy løper ikke OM, men satser i stedet på Trondheim maraton neste helg. Lykke til, Jan Billy!

Treningsuken

Uke 35 ble en meget bra uke, med 7 økter og trening hver dag, hvor av 6 løpeøkter på tilsammen 93 km, inkludert en konkurranse, samt en økt på 8 km på romaskin.


4 kommentarer:

  1. Da får du taue meg i mål, Frode. Hvis jeg stiller, da. Har for tynt grunnlag , for å si det mildt. Men sist uke ble brukbar med 115 km, fordelt på 7 økter og 6 dager. Dessverre burde jeg hatt 10-12 slike uker før jeg løper full maraton, så dette er et sjansespill med helsa ( les knær og føtter) som innsats. Startet denne uka med en rolig 20 km og håper på en 3 mil i løpet av uka.

    SvarSlett
  2. Kjekt å ha deg tilbake i løpemodus igjen, Vidar! Vi får taue på hverandre i OM. Jeg kan trenge en erfaren maratonringrev som deg som "hjelperytter". Du er jo allerede oppe i en mengde som jeg aldri har vært over (115 km/uke), så hvis knærne dine holder, tenker jeg dette blir bra.

    Jeg skal ut på en rolig tur med Svein H nå, men vi får ta en trening sammen senere i uken. Kanskje du stiller på langturen på torsdag?

    SvarSlett
  3. Skulle gjerne vært med torsdag, men har plikter i form av loppekjøring for skolekorpset fra 18-20.30.

    SvarSlett
  4. Hei Frode !

    Jeg prøver på nytt. Tror det var noe feil på siden din forrige gang for det var ikke mulig å skrive inn noe i dette kommentarfeltet da.

    Dag

    SvarSlett