Sølete løp på Siggerud - og grønn trøye

Joda, jeg stilte til start i Follotrimmens mest krevende løp, det 6 km lange og svært kuperte løpet med start fra idrettsparken på Siggerud  Det ble like vått, glatt og gjørmete som i fjor. Noe annet var vel ikke til å forvente etter striregnet siste døgn. Men det var såvidt jeg rakk løpet. Jeg tabbet meg nemlig skikkelig ut og bare flaks gjorde at jeg var stod på startstreken da startskuddet smalt. Uten startnummer og med altfor mye klær..

Jeg hadde nemlig ikke fått med meg (eller kanskje jeg begynner å bli glemsk) at det var fellesstart i de to siste Follotrimmene. Og at starten ikke gikk til vanlig tid fra kl 18.30 og utover, men en halv time tidligere, kl 18.00. Lurer på om det var flere som ikke nådde starten pga dette?

Her er jeg etter fullført løp, i regelstridig antrekk uten drakten med startnummer som lå ubrukt og ren igjen i bilen.

Vel, vel, jeg har bare meg selv å takke. Vanligvis ville jeg varmet opp langt fra startområdet, men til alt hell var jeg denne gangen tidlig ute, og  løp en liten runde tilbake til startområdet, liksom på impuls. Stusset litt da det var så mange samlet ved start og hørte plutselig starteren rope at det er to minutter til start. Og jeg som hadde lagt trøyen med startnummeret riktig montert på brystet pent i bilen, klar til bruk etter oppvarmingen. Med forrige ukes omdiskuterte hendelser i veldig friskt minne, tenkte jeg at jeg måtte legge inn en spurt til bilen og tilbake for å få drakt og startnummer på meg. Men det var for sent! Ikke hadde jeg fått varmet opp heller, kun et par minutters lett jogg, attpåtil med hjerteklapp og påfølgende gange.

Ja ja, jeg får bare la det stå til og ta det som trening, tenkte jeg. Fikk såvidt sagt hei til Jan Billy før startskuddet smalt, og den samme Jan Billy suste avgårde opp den første gressbakken. Jeg åpnet svært forsiktig, det stod jo ikke om livet, og selv om den første kilometeren er den letteste og for det meste går på asfaltert gangvei, passerte jeg på rundt 4,10. Langt foran skimtet jeg Jan Billy, med Jorunn på en like ensom og imponerende andreplass. Men med mange av de beste fra tidligere løp ikke til start, ergret jeg meg over miseren og tenkte at her kunne jeg vært med å kjempet i toppen bak de to nevnte. Nå var det et helt lite kobbel mellom meg og de to utbryterne.

I den utrolig bratte og lange bakken fra Siggerudveien over haugen mot Stallerud, avanserte jeg faktisk flere plasser. Ulikt meg, kanskje jeg begynte jeg å få opp farten likevel. Jeg kjente igjen lange Bård Brune et stykke foran, som jeg har slått før, og så at han snart var oppe på tredjeplass. For en gangs skyld gledet jeg meg til det krevende terrengpartiet som kom etter Stallerud, for med de nye Speedcross'ene på beina, satset jeg på at jeg hadde bedre feste enn konkurrentene.

Men det jeg glemte, er at jeg er en elendig terrengløper, og enda dårligere når det er vått og glatt og svingete og kupert. Som det er i fullt monn de siste 4 kilometrene i dette løpet... Så i stedet for å innhente flere foran meg, var det jeg som etterhvert ble innhentet av Geir Lorentsen og en annen. I de siste kneikene før den siste nedoverbakken mot mål, smatt Lorentsen forbi og prøvde å rykke fra. Jeg observerte at han løp med Talon 212, så jeg hadde nok ingen skofordel her. Jeg hadde dessuten hatt to små overtråkk selv, men konkurranseinstinktet slo nå likevel inn for fullt. Her ville jeg ikke gi meg uten kamp. Det stod tross alt om 5.plassen. Sistemann av trekløveret slapp da tempoet ble skrudd opp, mens vi løp hals over hodet i gjørmen nedover mot mål så sølen skvatt. Straks vi kom ut på gresset med 50-60 meter igjen, la jeg inn mitt siste gir, kjempet meg opp på siden og såvidt forbi Geir. Da kom jeg på at jeg jo ikke hadde startnummer på meg, og etter denne spurten  ville det være surt å ikke fått registrert noen tid, så jeg ropte 181 av full hals mens jeg stormet over mål.

Det gikk bra. Jeg unnskyldte meg som sant var og sa at jeg skulle hente startnummeret i bilen, og fikk godkjent tiden. Takk og pris. Den ble 24,45, som faktisk er 13 sekunder bedre enn i fjor, da jeg løp med Talon 212. Forholdene var vel omtrent like vanskelige. Så da var det vel ikke så verst, likevel...

Berit Kristiansen fortjener all mulig honnør. Ikke bare er hun primus motor for Follotrimmen år etter år, men hun har også taklet kritikken etter forrige løp på en profesjonell og god måte. Hun fikk en svett klem etter løpet. Jeg forsikret henne da om at "stuntet" med å løpe uten startnummer ikke var bevisst. Det var absolutt ikke meningen å provosere eller å se om tiden ville bli registrert. Så det hele ble ganske komisk, men til tross for at det før start (og før jeg hadde kommet til startfeltet) hadde blitt opplyst at det ikke ville bli registrert tid hvis man ikke hadde startnummer på, så ble tiden registrert, siden jeg tross alt skrek ut nummeret mitt av full hals. Takk til tidtagerne også!

Som om ikke det var nok, så fikk jeg også overrakt den grønne "poengtrøyen" etter løpet, siden jeg vant spurten om femte plassen ... Kanskje ikke helt derfor, men jeg satt uansett veldig stor pris på den.


Etter løpet ble det som vanlig en hyggelig prat med mange likesinnede. Brødrene Weydahl og Wenche og Lars Chr.Dørum hadde såvidt fått lørdagens Romerikes 6-timers ut av beina før de stilte til start i Follotrimmen. I Oslo maraton står de igjen på startstreken, deretter blir det enten Fredrikstad eller Frankfurt maraton for Dørum-ene. Sistnevnte kan anbefales!


6 kommentarer:

  1. hallois Frode!
    må bare si at du lager en utrolig bra logg. artig å lese artikklene dine:-) for min del, så var faktisk det her det morsomste løpet jeg har løpt noen gang, veldig tøft og krevende, liker meg best i sånt terreng:-) selv med et fall underveis så gikk det kanon bra, hadde nok litt glatte sko (Nike lunaracer/lunalite). har ikke så peiling på skotyper, det er det som står på skoene. fikk ikke så bra feste, hadde flere glipptak under veis, men beina og kroppen fungerte fantastisk bra med tanke på at jeg løp 30km å gikk de 12 siste km med ispose etter en strekk i akilessen på Nordvestmaraton lørdag 21.august, det var veldig surt og vondt når jeg hadde full kontroll på 2.plassen totalt, ble i stedet sist på maraton for første gang. har hatt en fantastisk seong på løp mellom 600m og 10km i år, kun sentrumsløpet på 36.53min som har gått dårlig, ellers har det vært topp 10 plasser i alle de 21 løpene jeg har løpt, derav 17 pallplasser(8seire). så nå gleder jeg meg til overgang til Oppegård friidrett fra januar 2011. håper på noen fine år med Frode og co i den harde kjerne:-) ønsker alle fortsatt lykke til videre i sesongen. MVH Jan Billy

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, Jan Billy. Gratulerer både med seieren og med en kjempesesong. Interessant skovalg, fjorårets lunaracer er glimrende asfaltsko, men duger tydeligvis også i terrenget og i gjørma. Skjønt, det er fortsatt mannen oppe i skoene som er viktigst.. :-)

    Du skal være hjertelig velkommen tilbake til Oppegård IL. Du blir en kjempefin forsterkning! Vi veteranene blir jo bare eldre og eldre, så det er fint at du kan bidra til å senke både snittider og snittalder til neste år!

    SvarSlett
  3. he,he. takker for hygglig komentar Frode:-)
    jeg er veldig imponert over det nivået dere i Oppegård fortsatt holder. blir artig å være på lag med dere. har fått en del tilbuder fra forskjelige lag/klubber om å løpe stafett for dem, i 2011 er planen å løpe hele Holmenkollstafetten alene, men håper det er andre stafetter vi kan være med på. Bøler,Fjellhamar,Ringerike osv. morsomt med stafetter. etter å ha fått beste tid av alle 89 lagene i vår klasse(3.best av alle lag) på Ringeriksmaraton og 15.beste tid totalt av alle lag i Holmenkollstafetten (3.beste i menn senior)blir man veldig inspirert av å løpe mange stafetter når det går så bra, men har drømt om å løpe hele Holmenkollstafetten. håper på noen fine år i Oppegård, dere er en fantastisk trivelig gjeng, håper på noen fine løpeturer/løpsreiser med dere. har kjempe lyst til å være med dere til Bornholm et år:-)
    trenger nok også en del løpsråd av dere også, har fortsatt mye å lære, har vært min egen trener de siste åra, har nok sikkert gjort mye feil i forhold til treninger,sko,mat(spiser veldig lite gatekjøkken mat). tror jeg spiser for mye sukker, glad i søtsaker, men drikker ikke brus hvis jeg ikke blir servert, kjøper aldri brus, sportsdrikk en kjelden gang. det går stort sett i vann. får lære mer av dere senere, nå skal jeg ut å teste mine nye maraton sko(mizuno wave precision 11) det blir intervalltrening ved Holstad, han på løplabbet anbefalte meg å kjøre intervalltrening med de nye skoene før jeg begynte å løpe maraton med dem, slik at jeg fikk løpt dem litt inn. kjøpte et annet par også som det står NB running/ N-ergy 1064. har du/dere hørt om dem? får bare prøve.

    ses vel til onsdag på Krokstrand, da håper jeg du er litt tidligere ute:-) start kl.18.
    MVH Jan Billy:-)

    SvarSlett
  4. Herlig Jan Billy. Du er alltid et hyggelig innslag i løpsmiljøet i Oppegård og omegn og samtidig en hard nøtt å bryne seg på i alle konkurranser. Holdt på å si det skulle bare mangle. Du slo meg skikkelig på Langhus. Vi gamle merker jo tempo mer etterhvert som Frode sier, men så lenge liket fiser er det håp ikke sant. Bare hyggelig at du kommer tilbake selv om fellestreningene tydeligvis er vanskelig å få til men vi burde jo skjerpe oss på dette feltet. Vi er jo en ganske mannssterk veterangruppe. Skal nå løpe en gang i uken minst 35 km sammen med Dennis pga. forberedelse til Firenze maraton. Legger dette ut både her og sølvbergsiden hver søndag vedr, sted, tid og dato så da er det bare å henge seg på. Vi starter neste søndag med avtalt møte. Vi snakkes. Hilsen Harald.

    SvarSlett
  5. takker for en hyggelig komentar Harald:-)
    kult å ha med dere veteranene på løpene, blir jo litt prestisje, må jo si at du er en meget har nøtt å knekke, det er jo ganske artig det, du er som meg, starter tøft, stort sett så holder du lenger enn meg, men i år så har det gått helt inn på nesten alle løpene opp til 10km:-)håper du fortsatt gir meg har kamp, så lenge du kan fise, så er du en trussel:-)selv om vi slår Frode,Steinar å de gutta, så er jeg glad vi har denne gjengen, en fantastisk fin gjeng, håper på en del fine år hos dere:-) hadde vært fint med fellestreninger, 35km blir for langt for meg å trene slik som beina mine er på lange løp. skal løpe Trondheim maraton neste søndag:-) tar maratonløpinga på sparket. kan du gi meg nettadressa til Sølvbergsiden? hadde vært fint. legg den gjerne ut her hvis det er greit for Svein Arne.
    håper vi ses utover sesongen til flere dueller. ønsker deg lykke til i Firenze, det blir nok spennende, når er det?

    MVH Jan Billy:-)

    SvarSlett
  6. Selvfølgelig er det greit Jan Billy. Her på nettet er alt åpent. Og Svein Arne er jo bare glad for at folk skriver ellers hadde det jo ikke vært noe vits. Det er slik vi vil ha det ikke sant.
    www.sveinarne.no, åpne gjestebok så er vi på nett. Derfra kommer du også inn på Frodes blogg.

    Hilsen Harald

    SvarSlett