Skodd for terrenget

En fin og variert treningsuke ble avsluttet med langtur i nye terrengsko på lørdag og inrervaller i Hebekk søndag.

Fredag gikk turen til Løplabbet for å kjøpe nye terrengsko. Planen var å kjøpe Talon 212, som jeg kjøpte i fjor, og som er de første terrengskoene jeg virkelig har vært fornøyd med. Men etter en treningstur på fjellet i fjor tørket jeg de våte skoene foran peisen. Det var ikke smart og resulterte i at skoene krympet litt, noe jeg ikke merket før jeg snørte de på meg før starten av Birkebeinerløpet. Det gikk greit i ca 12 km, da røk begge stortåneglene i den samme utforbakken. Resten av løpet ble en ganske vond opplevelse. 

Løplabbet hadde imidlertid ikke Talon 212 i min størrelse. Valget falt i stedet på Adidas Adizero XT (bildet). Ikke fullt så lette som Talon 212, men smekre til å være terrengsko og de satt meget godt på foten. Jeg prøvde de på langturen neste dag. Veldig fin løpsfølelse, men har jeg gjort samme tabben igjen? Den siste halvtimen slet jeg litt med ømme tær, så de er mulighens et lite nummer for små igjen (sukk).  Men får jeg gått de litt ut og unngår å tørke de foran peisen, så har jeg forhåpentligvis funnet skoene til årets Birkebeinerløp.

I tillegg endte jeg opp med to par til (!), ettersom jeg fant to supre sko i min størrelse i tilbudskassen til bare 400 kroner paret. Et varp som jeg bare ikke kunne si nei til.

Sportiva - "motbakkeskoen".
Nå er jeg snart klar for motbakkeløp. Med skoene som Anita Håkenstad bruker, bør jeg i hvertfall være godt skodd her også. Så da gjenstår det bare å melde seg på et motbakkeløp..

Adizero PR.
Superlette sko til stafetter, korte distanser og baneløp. De letteste skoene jeg noengang har hatt. Det gjenstår å se om jeg løper noe fortere av den grunn...

Langtur i terrenget med test av nye sko
De nye terrengskoene måtte selvsagt testes ganske umiddelbart. Så lørdagens langtur ble lagt til terrenget. Det ble en nydelig tur i skiløypen til Stallerud og videre over Slettåsen og Grønliåsen.

Skiløypen like nedenfor Stallerud

Fra Siggerudveien går det en flott løype mot Slettåsen

Leirplass ved Gjeddetjernet

Hvem sier at jogging er kjedelig og at vi ikke får fine naturopplevelser med på kjøpet?

Intervaller
Søndag ble det intervaller i Hebekk i den 1 km lange runden ved radiostasjonen. Det gikk tungt i starten, med svake 4,05 på første runden. Manglet den store spruten, men hadde i hverrtfall progressiv utvikling på mine 7 reps, der de siste seks kilometrene gikk på hhv 3.55 - 3.55 - 3.48 - 3.48 - 3.39 og 3.36. Sum 12,1 km på snaue fem kvarter.

Ukens trening oppsummert:

Mandag - tempo - 11 km
Tirsdag - romaskin 40 min
Onsdag - Konkurranse SRM 1 runde (11,25) - tilsammen 10 km
Torsdag - rolig 12 km
Fredag - treningsfri
Lørdag - rolig 16,5 km i terrenget
Søndag - intervaller, tilsammen 12 km

SUM uke 29:
5 løpeøkter på tilsammen 62 km / 6 timer 20 min
1 roøkt på 7,7 km / 40 min.
Sum 7 timer trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar