Klart for prestisjedueller i Sentrumsløpet

Det nærmer seg start for et av årets høydepunkt for oss løpere; Sentrumsløpet. Her konkurrerer vi ikke bare med oss selv, men med treningskompiser og masse andre konkurrenter. Jeg både gruer og gleder meg allerede.


For min egen del har jeg oftest slitt litt i SL og heller ikke løpt det på flere år. Har vært syk eller skadet flere ganger. SL er heller ikke min favorittløype. Arrangementet er topp, men løypetraséen er i tøffeste laget for en flatløper som meg. Starten opp Slottsbakken, og deretter med slak stigning til Frognerparken kan være drepende, og det er også flere relativt tøffe stigninger i løpets andre halvdel. Men med fulltegnet løp, 6.500 deltagere, masse publikum og gode værmeldinger, blir det uansett veldig inspirerende og et av årets løpshøydepunkt.

Etter den gode følelsen på Sørum, blir det spennende å se hva jeg klarer på lørdag. Teoretisk skal det være mulig å løpe pa ca 37.00 ut fra tiden på 5 km i Stomperudkarusellen. Men siden løypen er mye tøffere, skal jeg være veldig fornøyd hvis jeg ser 37-tallet.

Det blir også spennende å måle krefter med treningsvenner og andre konkurrenter. Særlig spennende (og viktig) blir nappetaket med Gaute, siden vi skal på bankett dit etterpå! Og fordi vi har hatt utallige dueller opp gjennom årene, som oftest svært jevne. Det samme er tilfelle med (mot) Steinar, som også har samme målsetting som meg på lørdag, å se 37-tallet.

Svein hevder å være fornøyd bare han kommer blant de 10 beste i klassen! Hørt sånt tull, det er selvfølgelig sagt kun for å dempe andres - og egne - forventninger. Du lurer ikke meg, Svein! Men duellen mot Odd Nilsen i M60 blir spennende. Og hvis ikke forkjølelsen har satt han for langt tilbake, tipper jeg også at Sten melder seg på her. Han viste særdeles lette takter på Sørum og er i topp slag etter å ha prikket inn formen til Boston maraton, for ufrivillig å måtte kaste inn aske-håndkleet i siste liten. Mon tro om Steinar og meg kan holde gamlekara bak oss denne gangen?

Morten er et stort spørsmålstegn. Han har trent lite i vinter, men med hans kapasitet og vilje, blir han uansett tøff å bryne seg på. Og hva med Dag? Er han i så svak forfatning som han hevder, eller vil han overraske seg selv på ny? Overraske kan også Trond Inge gjøre, som pga skaden sin legger opp til en "det får gå så lenge det går"-taktikk og trolig satser friskt fra start uansett, i velkjent optimistisk stil. Grunnlaget etter en vinter med sinnsykt mange kilometer på ski (tror det var over 300 mil) bør uansett være det beste.

Det samme gjelder for Harald, som såvidt har satt bort skiene og ikke helt er kommet opp i joggeskoene ennå. Men hvis ikke reumatismeplagene begynner å herje, så ligger nok den karen noen minutter foran resten av oss i løypen.

Det blir også spennende å se hvem andre av lokale veteraner eller andre kjente som dukker opp på startstreken. Dessverre blir ikke Vidar en av disse, noe både en skade og et dramatisk sykkeluhell forleden dag setter en stopper for. Heldigvis slapp Vidar med skrekken.

http://www.oblad.no/oppegard/syklist-kjorte-pa-bil-berget-av-hjelmen-1.5189284

Til sist, men ikke minst, i den andre enden av aldersskalaen, blir det uhyre spennende å se hva Carl Fredrik klarer. Etter råd fra selveste Knut Kvalheim, stod han over konkurranser forrige helg. Det gjorde godt for slitne bein etter Fredrikstadløpet, og CF er nå veldig sugen på å se 32-tallet.

Mange nevnt og noen glemt. Dere må alle gjerne legge inn en kommentar om målsettingene i forkant, eller erfaringene i etterkant, av Sentrumsløpet - hvis dere tør.

Uansett - Tvi tvi til alle sammen !!

4 kommentarer:

  1. Slik jeg ser det.

    Storartet oppsummering av stoda, Frode. Tilnærmet en presisering av mitt syn på saken.
    Når det gjelder egen form og ambisjoner, har jeg en idè om å by de beste i klassen på en fight. Folk som deg og Steinar også, men spurtere som dere er det desverre tvingende nødvendig å løpe fra underveis.- Selv om formen er bra strir jeg (reelt) med sår hals og snue. Og neste søndag står Düsseldorf Marathon for tur. Flybilletter, hotell og startlisens er i boks. Konsekvensen blir det evige løperdilemma i forhold til strabaser med lett sykdom i kroppen, denne gangen i forhold til SL.: Skal, skal ikke ? Kan en start bli ødeleggende for Düsseldorf ?
    Konklusjonen trekkes imorra tidlig, men jeg skal være temmelig nær 100 prosent for å velge denne gjennomkjøringen...
    Jeg tror, som du, at vi har for oss et knippe dark horses som i sedvanlig stil kan overraske både seg selv og andre.- Særlig Harald, men i hans tilfelle overrasker det mer om han ikke overrasker (he, he)
    Så kvass som du fremstod på Lørenfallet, tror jeg du kan komme til å oppleve et kvalitativt sprang i ditt Sentrumsløp. At du fx. får se 35 tallet. Slike "kvalitetssprang" i løpingen kommer ofte som julekvelden på Kjerringa, eller under trening, desverre. Hadde sjøl en slik erfaring i SL-2007. Forsesongen hadde vært bra, men i SL "fløt" det bare avgårde over forventning, og jeg så 35-tallet(også etter tillegg fordi løypa var satt litt kort).

    Lykke til til deg og alle de andre !!

    Tvi tvi !!

    SvarSlett
  2. Lykke til i morgen!
    Jeg satser på sub 40 i morgen for første gang i min løpekarriere, men håper igrunn på 38:xx..

    Skulle jeg mislykkes har jeg massser av unnskyldninger på lager. Massevis!!
    Er ekstra spent på CF sitt resultat!

    SvarSlett
  3. Hei Sten.

    Takk for fyldig innlegg. Du har skjønt det :-) Jeg skjønner det også dersom du står over i morgen. Etter at Boston røk i asken, er det selvsagt dumt å sjanse på at også Düssedorf kan gå fløyten. Men det beste er selvsagt at du er frisk og rask i morgen og kliner til.

    Selv har jeg noen av de samme symptomene nå, med hodepine og frysninger. Huff, må ikke bli syk nå...

    Takk for troen, forresten. Men 35-tallet!.. Har ikke vært i nærheten av det siden 2005, og aldri i SL.

    Som sagt er jeg fornøyd med 37-tallet. Det blåste fælt i sentrum i dag, så med samme vindstyrke i morgen skal det bli mer enn hardt nok.

    SvarSlett
  4. Espen, takk og lykke til selv!
    Med din ferske PB på 1,25 fra Berlin halvmaraton for en måneds tid siden har du jo sub 40 inne med god margin!

    Husker selv første gang jeg brøt den barrieren, i Lamberseter Clean Air Run på tidlig 90-tall. Det var STORT! Vinner var ikke ukjente Odd Nilsen.

    Jeg er også spent på CF sitt resultat. Det kommer til å gå fort unna...

    SvarSlett