Fin sesongstart i Fredrikstad

Det var strålende forhold under Fredrikstadløpet, sol og nesten sommerlige temperaturer. Løpet mitt ble omtrent som forventet. Mangler litt tempo, men gjennomførte bra og må si meg rimelig fornøyd med 18,18, fjerdeplass i klassen og nr 32 totalt.

Denne karen var imidlertid strålende fornøyd! Og det med god grunn. Carl Fredrik imponerte igjen med ny pers på utrolig sterke - 1.12,27 - klasseseier i M17-29 og 2.plass totalt, kun slått av eliteløper Martin Kjäll-Ohlsson (1.10,58).

Her er Carl Fredrik etter ca 13 km.

Løpets vinner Martin Kjäll-Ohlsson ved passering etter 3 av de 4 rundene.

Gledelig var også come-back'et til Steinar, som gjennomførte greit, men fikk det litt tungt mot slutten i forhold til målsettingen, og cruiset inn på 1.26,07 og noen små sekunder. Det boldt til 4.plass i klassen, men viktigere var det at både det kne og den problematiske leggen holdt. Så nå er konkurranseglade Steiner endelig back in business, nøyaktig ett år etter sitt siste løp før skadeproblemene inntraff.

Steinar Lien i idylliske omgivelser.

En fornøyd Steinar med beviset på at han er tilbake.

Det var som sagt en super dag i plankebyen, med mange glade løpere å se. Gratulasjoner bl.a. til Bølerduoen Øystein Mørk, som perset på 5 km med 15,32, og til Hermann Bruun, som overrasket seg selv med 16,47 og klasseseier i min klasse, M45. Imponerte gjorde også Bård Solvoll med 17,16 og 2.plass i M50.


Selv misset jeg starten med stoppeklokken og var litt uskikker på åpningstempoet, men fikk beskjed av en konkurrent at vi passerte 1 km på ca 3.35. Bra åpningsfart for meg å være, men deretter gikk det nok litt for sakte med km-tider på 3.40-3,45, før jeg prøvde å øke tempoet på de siste to. Etter vending ved 4 km fikk vi vinden mitt i fleisen og det ble tungt og ensomt. Da Tor Erik Nyquist (nr 6 på halvmaraton og nr 2 i M40, 9 sekunder bak klassevinner Jens-Chr. Berg (1.13,21)) kom seilende forbi meg, klarte jeg å øke tempoet og henge meg på. Spurten var bra og sluttiden 18,18 var omtrent som forventet, bedre enn fryktet, men litt dårligere enn håpet.

Kroppen funket i hvertfall ok, det var det viktigste, og neste lørdag er det nye muligheter i Stomperudkarusellen.

Flere bilder og alle resultater

Gratulasjoner også til Svein, med en ny og etterlengtet NM-tittel i terrengløp kort løype i M60, til Kurth Asle, som snek seg under 3.20 i Rotterdam Marathon etter jevnt løp frem til 30 km, deretter gikk det noe tyngre, og til Harald og Trond Inge (sistnevnte er for skadet til å løpe 5 km, men klarer fint å gå 95 km på ski!) - for vel gjennomført Troll Ski Maraton. Det er en prestasjon bare å begi seg ut på dette verdens lengste skirenn. For ikke å snakke om å fullføre, sogar i fin stil, noe ikke minst Haralds 6.plass i klassen bevitner. Eller som Harald selv sa; 95 km på 5.12 er vel en grei sesongavslutning.

På bloggen til Bakkerolfen ligger en flott reportasje av dette verdens fineste skirenn?

Med NÅ kan vi vel sette sluttstrek for langrennssesongen?
Etter Petter Northugs megatryning i Davos, er det kanskje på tide...

4 kommentarer:

  1. Ja, da er sesongen i gang! Alt lå til rette for en knalldag i Fredrikstad. Varmt og godt, lite vind og en relativt rask løype.
    Hadde god tid før start og fikk hentet startnr. og pratet med og hilst på flere kjente bl.a. Trond Olav, Øystein, Steinar og Frode. Under oppvarming kjentes kroppen fin ut og jeg gledet meg skikkelig. Målet var å perse og jeg ville gjerne komme godt nedpå 1.12-tallet.

    Starten gikk og jeg visste at Martin K.O var den sterkeste, så når ca 10 stk 5 km-løpere dro ifra, var det bare å løpe kontrollert. Første runde gikk veldig bra, så ryggen til Martin og klarte å løpe fort, men samtidig kontrollert. Passering 10-km gikk også veldig fint. Martin hadde nå fått en litt større luke, men det var ikke snakk om mer enn 30 sek ca. Han fikk noen sek. jevnt hele veien.
    Beina begynte å bli litt slitne når jeg nærmet meg 14 km, men jobbet bra med meg selv og fokuserte på løpssteg og frekvens hele tiden. Siste runde var slitsomt, men jeg skjønte at det ville bli pers. så jeg beit tenna sammen og klarte å kjøre en bra sisterunde slik at sluttiden ble 1.12.27!! En solid bestenotering fra forrigegang som ble satt på Jessheim og var på 1.13.23.

    Alt i alt var det et bra disponert løp. Jeg løp alene hele tiden, så føler jeg har mye mer inne ved å ligge i et felt.

    Imponerende av Steinar med alle plagene og finfin tid å Frode etter bordtenniskamp-skaden;) Nå gleder jeg meg til kommende konkurranser både sportslig og sosialt!

    SvarSlett
  2. Martin Knock Out?

    Moro å følge med på deg Carl Fredrik, men du må bae fortsette den eventyrlige framgangen året rundt, ellers tar vi gamlekara deg igjen så fort vi er kvitt alle skadene.

    Jeg gikk Troll ski marathon på lørdag, og det var en fantastisk opplevelse. Selv med betennelse i tåballen og kun en hel stav, suste jeg avgårde på isete spor med medvind i ryggen. Første 60 km gikk på 3.23. Mye saktere når snøen begynte å bli våt og løs utover dagen og alle bakkene dukket opp.

    SvarSlett
  3. Takk for å bli kategorisert som "eliteløper". Alt er relativt... Uansett, jeg ønsker å gratulere Carl Fredrik med et godt løp. Dette går mot en bra sesong. Stå på!

    SvarSlett
  4. Hyggelig med kommentar fra Fredrikstadløpets vinner, Martin KO. Jeg kan bare samtykke og gratulere dere begge med kjempeløp.

    Ja, alt er relativt. Eliteløper eller mosjonist, vi finner uansett noen å kjempe mot, og først og fremst kjemper vi vel mot oss selv...

    Lykke til med sesongen til deg også!

    SvarSlett