mandag 16. desember 2013

Spinnvill spinning og vakker adventstid

I skrivende stund er det nå 58 dager siden den "famøse" Hytteplanmila. Og like lenge siden forrige gang jeg løp! I ukene og månedene etterpå har jeg nemlig bare forsøkt å løpe to ganger. Den første løpeturen varte i hele 2,3 km! Den neste i drøye 6 km... Begge turene fikk en brå slutt med oppslått leggskade.

Dermed har jeg satt en ny solid rekord, med min lengste sammenhengende tid uten løping siden jeg startet min løpekarriere tilbake i 1990. Sukk. Likevel går jeg ikke rundt og depper. Jeg er faktisk ved ganske godt mot, og formen er ikke så verst, den heller.


Fra maratonspinning i november på Stamina, med Hanne og Silje som inspirerende instruktører i en fullsatt sal. Follotrimmens "grand old lady" Berit Kristiansen (i midten på bildet oppe til høyre) var en av maratonsyklistene. Sprekt!  (Foto: Stamina HOT)




Redningen har vært spinning! Jeg begynner å bli ganske god på det nå. Spinning foregår som kjent inne, stillesittende på en sykkel, og heldigvis har jeg kunnet gjøre denne treningsformen med tilnærmet full innsats hele tiden. Dermed har jeg fått mine ukentlige doser med relativt høy puls og påfyll av endorfiner. 


Jeg har fått avreagert og svettet ut. Jeg har syklet maraton og tirsdag kom jeg også "i mål" på Stamina sin virtuelle Tour Trondheim - Oslo på 54 imaginære mil. Touren startet 11.november og etter 29 dager var jeg kommet frem til Oslo ut fra et poengsystem der 45 minutters spinning utgjør 2 mil, 60 minutter gir 3 mil, 75 minutter og 90 minutter gir 4 mil... Kanskje ikke en veldig imponerende prestasjon, men jeg kom faktisk "på pallen" som nummer tre i denne prestisjefylte konkurransen!

Kjekt å ha noen oppmuntringer og små gleder i en lang og frustrerende skadeperiode.
I mål Trondheim - Oslo!! 








Treningen varieres ellers etter beste evne med litt styrke, med særlig fokus på kjernemuskulatur og balanse i slynger og andre hjelpemidler, i tillegg til mer tradisjonell styrketrening i apparater og konkrete øvelser for leggen. Og så har jeg for første gang forsøkt meg på en ordentlig treningsøkt på ellipsemaskin.
Med vekslende hell.

For etter å ha innhentet gode råd om treningsformen i forkant, skred jeg optimistisk til verket. Og etter en hard økt på 80 minutter var jeg godt fornøyd med både treningsutbytte og med meg selv, til en forandring. Men neste dag fikk jeg likevel "passet mitt påskrevet" da jeg lettere stolt omtalte økten på facebook. For den "harde" økten min med det som jeg trodde var høy frekvens, ble nærmest latterliggjort og beskrevet som puslete. :-)

Og det verste av alt: Jeg ble likevel så stiv og støl i leggene som jeg knapt har vært noengang før! En hel uke brukte jeg på å "bli bra igjen" etter pusletreningen som jeg trodde var hard. Vel, kanksje den var litt hard likevel, den må vel ha vært det, for ellers ville jeg vel ikke blitt så støl i muskulaturen etterpå? Tja, hvem vet, kanskje var det teknikken som var grunnleggende feil. Uansett, fysioterapeut Heidi Sandstø på Atlet Fysio, selv en av Norges beste terrengsyklister, brukte vel så mye tid på den vonde venstreleggen min som på den skadede høyreleggen dagen etterpå...  Snakk om pingle!... Jeg altså.. Så jeg har ikke turt å prøve meg på ellipsemaskin siden, det ble med den ene treningen.


Atlet Fysio på Kolbotn er spesialister på idrettsskader.


Selve skaden sitter i overgangen mellom muskel og akillesscenen, dypt inne i leggen, litt på yttersiden. Jeg har fått både massasje og nåler som er stukket inn i de vonde partiene. Det er ikke for pingler! Og med fortsatt løpeforbud, har jeg forholdt meg til den noe enklere spinningen. For også langrenn, med freske leggfraspark, har jeg fått beskjed om å vente med.

Advent er riktignok ventetid. Men jeg håper ventetiden nå snart er over! Og da tenker jeg ikke på julaften...


Selv om julenissen kom litt på forskudd i år, med en pakke fra Tufte i posten. Veldig mykt og behagelig tøy å ha på seg! Tusen takk! Tester boxer, sokker og t-skjorte om dagen og kommer med en liten vurdering etter hvert.



Jeg har også fått 2XU som støttespiller! Utrolig bra!
I motsetning til Tufte Wear, kjenner jeg jo litt til de produktene fra før. Det er kompresjonstøy av beste kvalitet som sitter veldig godt på kroppen. Men jeg gleder meg skikkelig til å ta flere av dem i bruk!

Mer om dette senere.







Vakker førjulstid


Med noen bilder fra en utrolig flott adventskveld fra mine nærområder, ønsker jeg alle lesere av SportsBloggen en vakker, fin og frisk førjulstid! Ta vare på de fine stundene - og ta vare på hverandre!