Vårens vakreste på vaklende steg

Vårens vakreste eventyr var virkelig vakkert! Med ny rekord og folkefest med over 40.000 løpere i godværet. Herlig! Stafett er stafett, og stafett er gøy! Selv om det som ventet gikk tungt for min egen del.

Men jeg overlevde da! Og fikk noe vaklende levert pinnen videre, sånn at tidligere kondis-president Stig til slutt kunne løpe i mål på Bislett til 6.plass for Oppegårds superveteraner. Og denne dagen var det viktigste bare å kunne ta del i festen. For halsonde mitt var like standhaftig, og hadde det vært et individuelt løp hadde det nok stått DNS bak navnet mitt... Men ikke på en sånn dag! Og hva gjør man ikke for laget?



PEP-TALK: Seniorlaget til Oppegård med mange juniorer, får kyndige og motiverende ord 
ved St.Hanshaugen fra lagleder og krumtapp på superveteranlaget, Even Tveter, 
som selv løp en meget bra nest siste etappe.

Dessverre klarte vi ikke å stille med toppet lag denne gangen heller. Vi har et jevnt lag, uten store stjerner, men de to antatt beste, Jostein Bergane og Harald Ringen, som løp hhv Lille- og Store Besserud i fjor, var begge forhindret fra å stille. Men Dag Sjøberg, som dokumenterte storform med 36.09 i Sentrumsløpet, ga oss et godt utgangspunkt med 2.plass ut fra 1.veksling, i rygg på startkanonen Trond Inge Carlsen på Rustads superveteraner. Svein Hagen fulgte fint opp med en god etappe opp Norabakken, før John Ytternes stormet de 620 meterne frem til 3.veksling, der jeg spent ventet.

I fjor løp jeg den 1700 meter lange berg-og dal etappen på 5.56. Jeg visste at det var utopi i år, men kroppen føltes brukbar under oppvarmingen, så jeg droppet alle tanker om å "safe" gjennom og ga det jeg hadde. Riktignok prøvde jeg å gjøre som Arne Kvalheim rådet i videoen på hjemmesiden, der han og Veslemøy Hausken løp gjennom alle etappene på forhånd. En fin guide, og det konkrete rådet fra Kvalheim for min etappe lød slik; "Dette er en av de aller mest morsomme etapper å løpe i stafetten. Her er det om å gjøre å prøve å få hjelp av tyngekraften nedover, å ta det litt med ro oppover og å strekke ut og løpe fort på flatene. Og gå kanskje litt forsiktig ut, for det er en tung og krevende etappe."

ELITEGLIMT: Aller først kom Vidar og Silje Fjørtoft, her i starten av 4.etappe. Hun hadde dagens raskeste etappetid med 5.33, og det ble ny seier til Vidardamene også i mål med 58.48. 

FRISK SATSING: Vetle Aasland fra Ull/Kisa i klar ledelse midtveis på 4.etappen.
Aasland brukte 4.48 og hadde 3.beste etappetid på "Berg og dal". 
En flott 3.plass ble det også i mål for det unge Ull/Kisa-laget. Aller raskest på etappen løp Thomas Solberg Eide fra Gular med 4.43. Det er fort! Tjalve vant Holmenkollstafetten til slutt på 50.09.

Våre rivaler fra Rustad hadde Dennis Jakobsen på min etappe. Jeg har løpt mange intervaller med både Dennis og Trond Inge på Bislett i vinter, men ellers driver jeg bare pusletrening sammenlignet med Dennis. Med Kalmar Triathlon i august som mål, har Dennis vært oppe i imponerende 21 timer med trening i uken, fordelt på 9 økter. 2-3 ganger er det opp kl 05 om morgenen for svømmeøktene. Joda, Dennis har full jobb og full familie, men er en av dem som klarer å rekke over alt. I fjor løp jeg 15 sekunder raskere enn Dennis på samme etappen, og nå tok jeg opp jakten. Men dengang ei. Jeg skimtet den grønne Rustaddrakten i første bakken, før den forsvant ut av synsfeltet for godt. I stedet kom en annen grønn drakt susende. Jølster IL stod det på ryggen. Fyren formelig fosset forbi meg i et helt annet tempo. Huff, dette går ikke bra. Jeg fokuserte på steg, rytme og på Kvalheims visdomsord, så oppe på flaten prøvde jeg å løse ut litt. Det funket, men bare litt. Avstanden til Jølster stabilisterte seg sånn noenlunde, og jeg begynte å ta litt innpå en gulkledd kar som hadde fått pinnen rett før meg, men som også hadde dratt fra i de første bakkene.

TRIATLET: Dennis Jakobsen, Rustad IL, ankom selvsagt på sykkel.
Søndag syklet han 15 mil og løp 11 km etterpå, og trente i 6 timer og 20 minutter!

Mottoet er enkelt: Skal man bli god, må det trenes.

Men det beit ikke skikkelig. Ikke så overraskende egentlig. Likevel var jeg litt spent da jeg sjekket tiden etter å ha levert pinnen til Audun Bø, faren til Follotrimvinner Jørgen Frost Bø, en av våre beste menn i fjor  som i år har meldt overgang til Ull/Kisa og leverte et kjempeløp på "Lille Besserud" med 4.05, nest beste etappetid, kun slått med ett sekund av Sindre Buraas! Det unge Ull/Kisa-laget tok en sterk og overraskende 3.plass i eliten, mens våre enda yngre menn ble nr 22 av 34 lag i seniorklassen.

Hva viste så klokken min? Tja... 6.24...., hele 28 sekunder saktere enn i fjor, og nest dårligst av de 7 i superveteranklassen. Da var det en mager trøst at tiden min fra i fjor ville vært nest best, og sekundet bedre enn Jølstermannen. Løp jeg virkelig så fort i fjor? Det føltes jo ikke fort da og jeg var jo ikke fornøyd den gangen heller... Dennis løp på 6.02, og styrkeforholdet oss i mellom var dermed endret med formidable 37 sekunder på ett år, i min disfavør... Joda, det lønner seg å trene! Og forsåvidt holde seg frisk, også...

FULL INNSATS: Torfinn Torp gir alltid alt, her opp Lille Besserud.

Torfinn Torp og Tom Agard gjorde manns jobb på Besserud-etappene, og resten av gjengen må også ha løpt meget bra, for med 1.04.04 var vi bare 64 sekunder bak tiden vår fra i fjor. Nesten halvparten av dette, 28 sekunder, skyldtes altså meg, og med de to beste borte, så må andre ha løpt over evne. Så det er håp for neste år. Vi var tross alt ikke mer enn 36 sekunder fra 4.plassen til fjorårsvinnerne Strindheim. Ready vant, 18 sekunder foran våre venner i Rustad, der årets Birken-vinner i M50, Trond Olav Berg, hadde beste tid på langetappen med 8.53. Det var likevel ikke nok til å hente inn Ready, som hadde Gudmund Høst på etappen. Gudmund løp på 8.58 og Ready holdt unna. Vi hadde Vidar Nilsen, som også viste solide takter med 9.36.

Neste år skal vi også på pallen! Det er i hvert fall lov å sette seg hårete mål - og å håpe! Med fullt lag og kanskje et par forsterkninger er det meste mulig. Og da skal jeg være frisk og revansjere meg kraftig! Man må jo være optimist!

Alle resultater og etappetider.

SUPERVETTENE: I hvert fall noen av dem. Fra venstre Morten Øfsti, Audun Bø, Even Tveter, meg, Torfinn Torp, Dag Sjøberg og Svein Hagen. Foran primus motor og lagleder Trond Gifstad.

SENIORLAGET: Eller var det juniorer? Snittalderen var trolig yngst i seniorklassen - i år også.  Riktignok er eldstemann, ikke ukjente Jan Billy Aas, ikke til stede på bildet. Men han var i høyeste grad til stede opp til Besserud, som ble løpt på sterke 6.53.


Her er alle etappetidene:

Menn  SUPER Veteran
                                                        Etappetid          Bestetid  i klassen    2011 Oppegård
1          1200 m    Dag Sjøberg                3.27                       3.26                      3.29            
2          1140 m    Svein Hagen                3.50                       3.31                      4.00               
3            620 m    John Ytternes              1.57                       1.41                      2.01 
4          1700 m    Frode Monsen              6.24                       5.48                      5.56           
5          1035 m    Audun Bø                    3.45                       3.33                      3.24       
6          1300 m    Torfinn Torp                 5.18                       4.41                      4.39      
7          1790 m    Tom Agard                  7.30                        6.56                     7.01    
8          1800 m    Thomas Kenworthy       5.24                       4.49                      5.31 
9            650 m    Njål Ekern                   2.00                       1.49                      2.37         
10        2800 m    Vidar Nilsen                 9.36                       8.53                      9.21  
11        1520 m     Morten Øfsti                5.04                       5.04                      5.19
12          390 m    Trond Ole Moldvær       1.09                       1.00                      1.07
13        1060 m     Ketil Normannseth       3.49                       3.34                      3.35 
14          850 m    Even Tveter                 2.40                       2.31                      2.47 
15          600 m    Stig Vangsnes             2.11                       1.51                      2.09      


Og etterpå vanket det diplomer. Eller var det før start....?

Morten Øfsti (t.v.) var den eneste av supervettene som hadde beste etappetid, med 5.04 på 11.etappen. God innsats av Torfinn også, med 5.18 på 6.etappe.


Menn Senior
                                                            Etappetid       Bestetid  i klassen      2011 Oppegård
1          1200 m      David Bleich                 3.28              3.10                           3.32    
2          1140 m      Fredrik Tveter                4.11             3.41                           3.52  
3            629 m      Jarl Strand                    1.53             1.37                           1.53
4          1700 m      Halvor Mortensen           6.00             4.56                           5.59 
5          1035 m      Sebastian Frost bø         3.17             2.59                           3.24 
6          1300 m      Henrik Normannseth       5.08             4.14                           4.59
7          1790 m      Jan Billy Aas                  6.53            6.06                           7.33                 
8          1800 m      Martin Århus                  5.22             4.28                           5.25                   
9            650 m      Simon Guttormsen         1.59             1.30                           1.52   
10         2800 m      Erlend Ekern                 9.24             7.56                           8.30                   
11        1520 m       Erlend Hokholt               5.17             4.29                           5.23 
12          390 m       Vegard Haneberg           1.08             0.50                           0.57                
13        1060 m       Viktor Normannseth        4.02             3.09                           3.41   
14          850 m       Lasse Vardenær            2.57              2.16                           2.42                  
15          600 m       Jonas Heggestad           1.53              1.33                           2.03 


2 kommentarer:

  1. Mange av gutta på veteranlaget her som var bautaer på seniorlaget på slutten av 90-tallet da jeg var læregutt. Ser det er mange som holder imponerende bra form fortsatt.
    Forøvrig gledelig å se at det gror godt blant de yngste. Gi seniorlaget 5 år, så kommer det til å gå fort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, seniorlaget kan bli veldig bra om noen år, hvis ikke de beste forsvinner etter hvert da. For oss andre er det om å gjøre å begrense forfallet. Men joda, gledelig mange av den litt eldre garde holder koken! Og det er fortsatt litt for mange år til du og brodern kan forsterke superveteranlaget, Jann! ;-)

      Gratulerer igjen med PERS på 1.20.14 i Varvet! Der tok du persen min med nesten minuttet...

      Slett