Snipp, snapp, snute...

...så var eventyret ute. I hvert fall er året mitt som halvproff elitemosjonist over. Året da jeg hadde permisjon fra jobben og hadde mer tid enn normalt til trening. Men etter et års permisjon har jeg plutselig ikke noen jobb å komme tilbake til likevel. Sånn kan det gå. Så nå er det blanke ark og fargestifter til. Selv om det går mest i sort-hvitt om dagen.



 Permisjonen som ikke var permisjon

Livet gir og livet tar og kan være ganske tøft i blant. Permisjonsåret mitt ville jeg ikke vært foruten. Men i min enfoldighet trodde jeg jo at en permisjon var nettopp det; en permisjon. Men det gjelder visst ikke for arbeidsgiveren min. Der tolker man regelverket annerledes. Vel, aldri så galt at ikke det er godt for noe. Jeg får i hvert fall lønn igjen nå. Og dermed har jeg mer tid til trening enn folk flest en stund til. Så kanskje er jeg heldig likevel, når alt kommer til alt?

Sportslig tilbakeblikk
Hva har jeg så oppnådd som "halvproff", rent sportslig? Tja, den helt store suksessen har nok uteblitt. Jeg har ikke akkurat presset tidene markert nedover, som håpet. På 10 km sliter jeg med å holde meg på 37-tallet. Riktignok forbedret jeg tiden min i Sentrumsløpet (bildet) med halvminuttet fra året før, og de fleste 50-åringer ville nok vært strålende fornøyd med 37,42.. På 5 km ser 17-tallet ut til å være en saga blott og på halvmaraton er alt under 1.25 nå blitt bra. Nei, jeg tror jeg skal gjøre som Tron Gifstad forslo; når en har passert et halvt hundre og blitt ordentlig master, da kan en starte en ny tidsregning og registrere perser før og etter fylte 50.


Femti, feit og ferdig?

Men det har da vært noen lyspunkter også. Og de har stort sett vært lange, bokstavlig talt. Aller høyest henger nok persen fra København Marathon i mai på 2.58,53. Og da snakker jeg ikke om pers etter fylte femti. Veldig godt fornøyd med den prestasjonen. Som en god nummer to kommer nok Birkebeinerrennet. Under drømmegrensen her også og godt innenfor merkekravet, noe som var over all forventning. Jeg må også si meg bra  fornøyd med min debut som ultraløper i Romerike 6-timers der jeg klarte nesten 65 km, særlig siden jeg slet veldig med kramper underveis.

Veien videre
Hva høsten bringer er mer usikkert. Jeg merker at jobbsituasjonen tapper meg veldig for energi og sliter mentalt. Utakk er visst verdens lønn, etter 19 år i konsernet. Men jeg får prøve å tenke positivt og fokusere på det jeg kan gjøre noe med. Noe av det er å fortsatt holde meg i god form. Men jeg orket ikke å stille verken i Årungen Rundt eller i Drammen i helgen og formen føles sjaber. Prøvde meg på en liten mølleintervalltest forrige uke, men klarte ikke å holde 4 blank fart på noen av intervallene... Batteriene er flate.

Men jeg skal tilbake. Nå lurer jeg på hvilke løp jeg skal plotte ut for høstsesongen. Det er jo kanskje på tide å bestemme seg. Først blir det nok "10 for Grete" eller halvmaraton i Oslo siste helgen i september. Det store spørsmålet er hvilket maratonløp jeg skal løpe i høst. Køln 2.oktober har fristet, men det kommer nok litt for tidlig. Dessuten skulle jeg gjerne fått med meg noen av de fine høstløpene her hjemme av litt kortere distanser, som Hytteplanmila, Furumomila eller Nøklevann Rundt, som alle er kjempefine og koselige løp.


Fra Hytteplanmila i fjor, foreviget av Kjell Vigestad.
I bakgrunnen lurer en velkjent skikkelse...

Så kanskje løsningen blir å bruke en eller flere av disse som oppkjøring til et senhøstes maraton. Mest nærliggende er kanskje Frankfurt Marathon 30.oktober, som jeg har svært gode minner fra, etter at jeg brøt 3-timers grensen her for første gang i 2008. Jeg var ikke den eneste. Alle seks i "Team Savoy" løp på under 3 timer.

Gode maratonalternativer i høst er Amsterdam eller Poznan 16.oktober, Venezia 23.oktober, Firenze 27.november eller Lisboa 4.desember. Hvis jeg klarer å holde trøkk og motivasjon oppe så lenge, da.

Det avhenger også litt av hva som skjer på jobbfronten. Forhåpentligvis vil ting være mer avklart når vi skriver november måned, løpesesongen definitivt går mot slutten og det nærmer seg en ny skisesong.

Den som lever - og løper - får se.

Jeg løp forbi her under Amsterdam Marathon i 2009.
Kanskje blir det ny tur gjennom vakre Vondelpark i høst?

Er det andre som lar seg friste av en høstmaraton, så gi gjerne et ord!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar