Fredrikstadløpet dagen derpå

Dagen etter sesongåpningen på Sørum, var det duket for del to av helgens dobbelldose;

Søndag 10.april - Fredrikstadløpet, halvmaraton
Søndag ble jeg plukket opp av Ole Kjell og nevø Ole Dennis, som begge skulle løpe 5 km. OK var litt usikker på formen med litt halsgrums, uken etter at han løp på 1.21,25 i Barcelona halvmaraton. Den gutten er mer enn noen andre kjent for å løpe jevnt som en klokke. At han løp halv på 1.21,21 noen måneder tidligere skulle underbygge det. Fire små sekunders forskjell på to halvmaraton. Og mellom disse løpene har Ole Kjell vært en tur til Japan og løpt Tokyo maraton på 2.54. Heldigvis kom han seg hjem i grevens tid, bare 8 dager før jordskjelvet!


Onkel og nevø spente før start. Ole Kjell var litt usikker, men klinket til med 3.plass i M50-54 på 17,53, kun slått av kanonene Gudmund Høst og Trond Olav Berg.
14 år gamle Ole Dennis var også veldig godt fornøyd med 22,36. Kjempebra!!!


Det ble ikke noe jordskjelv på noen måte i Fredrikstad. Været var også det beste, med 11 grader, sol og lite vind. Selv følte jeg meg overraskende fin i beina etter gårsdagens konkurranse, i hvert fall helt til det gjenstod noen få kilometer og det ble litt fartsøkning, i et siste forsøk på å presse kilometertidene under 4 minutter og karre meg under 1.25. Men dengang ei. Frem til da hadde det stort sett gått på relativt jevne kilometertider på litt over 4, med andre ord akkurat litt for sakte. Særlig på den tredje av de fire rundene gikk det nok litt for smått.

 
Artikkelforfatteren i bra driv gjennom gågaten i Fredrikstad, iført t-skjorten fra Rotterdam Marathon for et par år siden. Årets Rotterdam Marathon gikk samtidig, med mange norske på startstreken. Stor gratulasjon til Espen Ringom - ref forhåndsreportasjen - som klarte begge målene sine i Rotterdam; under 3 timer for første gang!! - og som rosinen i pølsa slo han også min pers, med 2,59,01. Strålende!!! Grattis også til Jens Christian Berg som beste norske med 2.33,43 og til Rune Solheim som også brøt 3-timers grensen for første gang, med god margin! (2.54,16)


Starten var imidlertid brukbar og kontrollert rundt 4 blank-fart. Etter en drøy kilometer kom Kurth og Olav opp på siden. Skadeforfulgte Kleiveland har omtrent ikke trent eller konkurrert de siste 3-4 årene, men nå var han plutselig tilbake. Veldig gledelig, Olav! Ikke fullt så gledelig å konstatere at du, tross ditt minimale treningsgrunnlag, bare seilte fra meg som om det var jeg som skulle vært skadeplaget og dårlig trent. Veldig uhøflig, Olav! Bra da at kompis Kurth har bedre folkeskikk og høflig la seg bak meg, i hvert fall en stund. Før også Kurth begynte å yppe seg.

Kurth Asle Magnussen i fin stil. Du var seig i dag, Kurth!
(Foto: Ole Kjell Langmyren)


Vi vekslet på å dra og lenge lå vi i en liten gruppe på 3-4 mann. Litt ut på sisterunden kom plutselig en annen løper glidende bakfra og gjorde seg til kjenne med et vennskapelig klapp på skulderen etterfulgt av "Hei Frode!" Det var Roar Tomter, som jeg hadde et artig nappetak med under Årungen Rundt i fjor. Dermed ble det straks en liten fartsøkning, og fortsatt et ørlite håp om å kunne klare 1.25. Med 3 kilometer igjen var det min tur til å øke litt, og Kurth fikk etter hvert problemer med å følge. Nå håpet jeg å øke progressivt for hver kilometer, men måtte ganske raskt innse at jeg ikke hadde så mye igjen som håpet, og bestemte meg i stedet for å vente til vi kom til gågaten med å sette inn de siste kreftene. 1.25 ville vi nok ikke klare likevel..

Men før vi kom så langt, med en snau kilometer igjen, var det i stedet Roar som startet en langspurt. Jeg prøvde å svare, men ble litt overrumplet og han fikk noen meter umiddlelbart. Tredjemann måtte slippe og Kurth var nå definitivt hektet av, men Roar viste imponerende stayeregenskaper og viljestyrke. Vi kjempet nå begge to febrilsk, både i et siste desperat forsøk på å lure oss under 1,25, og for innbyrdes spurtseier. Jeg prøvde å løpe avslappet, men mislykkes totalt. Beina var pinne stive nå. Prøvde å holde flyt og fart helt inn, men det ble krampaktig. Jeg måtte bite i gresset og samtidig innse at vi hadde ventet litt for lenge med sluttspurten til å kunne klare 1.25.

Gratulasjoner til min overmann Roar Tomter, som fikk sin revansj etter Årungen Rundt i fjor. Takk for en fin og tøff fight, Roar! Du kommer til å bli hard å slå fremover, er jeg redd...


Jeg klokket meg inn på 1.25,10 og ble nr 4 i klassen og nr 33 totalt av 164 mann. Offisielt ble det 1.25,17, da det viste seg at arrangøren ikke opererte med nettotider. Veldig rart og ganske håpløst, selv om det ikke fikk noen stor betydning for min del. Men Roar, som hadde stått ganske langt bak i feltet, ble dermed snytt for sub 1.25, da han fikk bruttotid 1.25,08 og ble nr 15 i den hardeste klassen M30-39. Men du tar det neste gang, Roar! Andre mistet faktisk klasseseier pga dette. Da blir det ganske surt. Og helt unødvendig. Hvorfor tar man ikke teknologien i bruk, når vi likevel løper med brikke? Her bør arrangøren forbedre seg til neste år. Men der stopper også kritikken og erstattes av uforbeholden ros. Som vanlig var det et kjempearrangement, i en herlig atmosfære i Fredrikstad. Derfor kommer også løperne igjen hit år etter år. Dette er løpernes vårslepp!

VANT: Aller raskest var Øystein Sylta fra Vidar,
som vant Fredrikstadløpet 2011 på 1.06,43.
(Foto: Trond Th. Hansen)

PÅ PALLEN: "Få litt drikke jeg også, da!" Martin Kjäll-Ohlsson (t.h) prøver å få seg litt væskepåfyll. Det ble 3.plass på Martin med 1.10,51, som var 7 sekunder bedre tid enn da han vant i fjor, men 6 sekunder bak Endre Evensen (t.v.) som ble nr to.
(Foto: Trond Th. Hansen)


Takk til arrangøren for opplevelsen, til Kurth og Roar for en fin fight, til Trond Inge, Jan Billy, Helge, Jorunn (hvorfor løp du ikke selv?) og andre som heiet meg og alle andre frem, til Gjermund S og Martin KO for hyggelig garderobeprat, til Trond TH for fine bilder, og ikke minst til Ole Kjell for en kjempetur! - og bilder fra deg også. Det var slik du så treffende beskrev det - en dag med slit og moro!

Så da er sesongens kick-off helg i havn både for eliteløpere og mosjonister.

Lykke til med sesongen alle sammen!

Alle resultater og bilder på kondis.

Se også kommentarer på SkriveBlokken, eller legg gjerne inn en kommentar selv enten der eller i kommentarfeltet nedenfor.

I EGEN KLASSE: Jeg ble knust av Gjermund Sørstad, selv om han løp hele løpet med barnevogn!! Med imponerende 1.22,11 var Gjermund hele tre minutter foran meg i mål! Uoffisiell Norgesrekord på halvmaraton med barnevogn?
(Foto: Bjørn Johannessen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar