Med orkesterplass til HalvBirken og UngdomsBirken

Dersom forholdene holder seg en uke til, kan alle som skal gå Birken glede seg. Det var perfekte føreforhold og nydelig vær da deltagerne i HalvBirken passerte rett forbi hytta på Kuåsen søndag. Selv nøyde jeg meg med treningsturer og tilskuerplass.

Dette nye skiltet for HalvBirken stod rett utenfor hyttedøren.

Det ble fire flotte turer, to med Mira og to alene. Med nypreppede løyper morgen, middag og kveld, var det topp forhold i det lokale løypenettet denne helgen. Det var kaldt på nettene, men ble etterhvert ganske varmt ut på dagen. Etter tips fra den gamle helten og milslukeren Per Knut Åland, som jeg hadde en hyggelig prat med i Håkonshall fredag, smurte jeg med Rode hvit. Det var full klaff. Spikerfeste og god gli. Heldigvis ikke noe klisterføre enda.

Traséen til HalvBirken går i "min" løype til Gjestbodsåsen og Midtfjellet, der den går inn i den tradisjonelle Birkebeinerløypen. Både lørdag og søndag var jeg først i jomfruelige spor etter at preppemaskinen hadde passert. Helt nydelig!

Søndag fikk jeg først med meg starten av UngdomsBirken etter en morgentur via Midtfjellet i nydelig sol. Jeg var særlig spent på om Ivar André Ryttervold ville klare å følge opp suksessen fra langrennscrossen. Denne gang var konkurransen enda større, men Ivar var helt i tetgruppen etter en drøy kilometer der jeg stod.

Det holdt imidlertid ikke helt til mål denne gangen for Ivar, som ble nr 12 til slutt. I utforkjøringene ned mot Lillehammer ble han fraglidd, så selv om 12.plass er en flott plassering i konkurranse med mange av landets beste 13-åringer, var det nok ikke helt som håpet. Men det var en god trøst at klubbkamerat Heman Martens Meyer fra Froger IL, som på bildet nedenfor har tatt teten allerede etter en drøy kilometer, vant foran Thomas Bucher-Johannessen. Begge ble slått av Ivar på Greverud forrige helg!

Ivar ses til høyre på det første bildet, samt i fin stilstudie i diagonalgang nedenfor.





Etter å ha heiet på ungdommen ved Sjusjøen langrennsarena, skyndte jeg meg tilbake til hytten der jeg inntok godstolen i sola med en kaffekopp mens halvbirkebeinerne passerte. Det var mange gode skiløpere å se, dog ikke på langt nær samme nivå som i Birken. Men så er heller ikke dette rennet omgitt av det hysteriet som i Birken med hensyn til utstyr, prepping, sliping, struktur og smørning - alle disse tingene som bare MÅ være på plass hvis du skal ha noe i Birken å gjøre - og som får en ivrig mosjonsist som meg til å melde pass.

Men kanskje jeg stiller i HalvBirken til neste år? Eller i Birken.

Hvem vet, inte jag..


Vinner av historiens første HalvBirken, Jonas Nilsen, passerer sist i denne kvartetten. Nilsen har skalpen til Petter Northug fra juniortiden, og i 2006 ble han nr 13 i Birken.


Løpere halser forbi hytten vår på Kuåsen,


mens andre er mer opptatt av å ta bilde av hytten vår enn av løperne.



Også Mira følger spent med på det unormale folkelivet utenfor stuevinduet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar